Saga American Pale Ale kit fra Europris

Gjærlåsen er også bare en indikasjon. Det kan godt være at gjæringen er i gang uten at det putrer i den. Eneste måten å være sikker på at noe skjer er ved å måle SG
 
Takk - nu bublar det!
Så får vi håpe at jeg klarte å holde det rent nok... tror jeg klønte til det meste som man kan med ett sånt plankesett.

To-get-liste:
- Ånnas stor røresleiv
- Star-san
- Termometer til vørter
 
Humlepellets i saga premium sett
Min Saga Golden blonde har nå stått 14 dager i romtemperatur og så 4-5 dager kjølig i kjelleren. Ølet er ok, men jeg synes humlesmaken og lukta er for fremtredende. Jeg brygget en Saga American pale ale et par måneders siden og synes fortsatt at humlesmaken er for kraftig. Bruksanvisningen har blitt fulgt, ingenting annet enn det som fulgte med er tilsatt.
min Saga porter er veldig god, har ingenting å utsette på den.
Jeg er nybegynner og holder nå på å brygge mitt sjette sett, en europris brewmart czech beer.
Hva tenker dere andre om humlesmaken i Saga Golden blonde og Amercan Pale ale?
 
Humlepellets i saga premium sett?
En American pale ale skal jo i utgangspunktet ha ganske kraftig humlepreg, så spørsmålet er jo egentlig om du liker/er vant til humlepreget, trøsten er at hvis du synes at det er for mye av det gode så vil mye av humlepreget forsvinne over tid.

På Sagaen gikk det veldig (alt for) fort, har noen flasker som har stått en og halv måned i romtemperatur, og nå er det for lite humlepreg etter min smak

Nå vet jeg ikke hvor mye nybegynner du er, men skal du lage brewmart czech beer sett så vil dette bli en Ale og ikke en pils pga at pils gjæres med lagergjær på 9-10 grader mens gjæren som følger med settet er en Ale gjær som gjæres på 18/19 grader. Kan godt hende at det blir et greit øl, men vil ikke smake som en pils.
 
Takk for svar. Jeg lagrer ølet i kjelleren der det er kjølig. American pale ale har blitt helt krystallklar og er ikke sikker på at det er normalt. Golden ale er fortsatt "tåkete". Det virker som det er samme type humlepellets i begge disse. Jeg var ikke forberedt på at det skulle være såpass kraftig humle lukt/smak i Golden ale.

Brewmart check beer brygges på 18-19 grader. Den lukter godt og ser fin ut nå etter å ha stått på dunken 11 dager. Antar flasking om et par dager.
Mitt første brygg var en coopers lager som ble brygget altfor varmt. 25-26 grader i rommet og sikkert et par grader mer i bryggekaret. Dette ølet fikk en veldig cidersmak, men denne usmakelig forsvant etter ei tid og de siste flaskene var gode.
 
Hallo.
I disse oppskriftene står det en viktig advarsel - SG må være stabil, en må aldri tappe på flasker før gjæringen er fullført.
Har brygget diverse men aldri Saga Craft Beers før og har aldri vært så nøye på dette og har aldri hatt noen uhell.. Er det bare "Saga" som er overforsiktig og paranoid som forhandler?

TJ
 
Hallo.
I disse oppskriftene står det en viktig advarsel - SG må være stabil, en må aldri tappe på flasker før gjæringen er fullført.
Har brygget diverse men aldri Saga Craft Beers før og har aldri vært så nøye på dette og har aldri hatt noen uhell.. Er det bare "Saga" som er overforsiktig og paranoid som forhandler?

TJ
Neida, det er gjengs å se til at SG er stabil før flasking. Ølet kan gjerne stå en uke eller to etter at SG er stabil også, før du flasker. Spesielt øl med undergjær.
 
Det interessante i så måte er at det friskaste og beste ølet eg har laga gjæra på 25 grader i 4 og et halvt døgn før det blei flaska, en APA brygga på korn..
 
Ja, det er forsåvidt interessant nok, men på 25 grader vil gjæra jobbe ganske intensivt og vil nok ha spist opp sukkeret i en vanlig APA på 4 døgn, dermed er ikke faren for flaskebomber så stor. Samtidig vil humlen være veldig fersk, noe som ofte er bra for pale ales. Hadde du flasket etter 4-5 døgn på en pils med undergjær tror jeg du muligens hadde fått et mindre heldig resultat.
 
Tilbake
Topp