Samme effekt, mindre kok lenger ut i kokinga?

Igår brygget jeg for første gang på min nye kjele og induksjonsplate. 50L kjele og 3500W Caso plate fra Bryggselv.

Det jeg la merke til var at når det først begynte å koke, så kokte det noe sinnsykt. Men, etterhvert så avtok kokingen og det ble ganske puslete. Jeg kan ikke se for meg at det er normalt. Jeg kjørte full pupp hele veien.

Men jeg er litt handicappet mtp strøm i kjelleren. Har 10A B-sikring. Jeg testet dagen før med vann, og sikringen gikk aldri, ei heller gjorde den under bryggedagen. Men, kan det hende at strømtilførselen på noen måte blir strupet over tid? Har aldri hørt om dette i tilfelle. Trodde en automatsikring enten var på, eller av.

10A er jo ganske underdimensjonert, da plata treker 16A på full pupp. Kjente etter på kabler og i sikringsskap, og det var ikke nevneverdig varmeutvikling, kjente at sikringen var litt varmere enn de andre, men ikke så mye. Kablene var heller ikke varme da de går langs grunnmur ned i kjeller. Maks 5 meter strekk, med mindre de er strukket på en svært ulogisk måte.
 
Det kan hende at plata reduserer effekten når den blir varm, kjenner ikke så godt til induksjon.
Men, avtakende kok er helt vanlig i mitt oppsett, og ikke noe jeg bekymrer meg over.

Tenker at kokingen vil felle ut både damp (vannmolekyler med høy kinetisk energi) og andre gasser (co2, nitrogen, argon, hva vet jeg) som er løst i vannet/vørteren. Som resultat av lang kok blir vørteren mer konsentrert (lavere andel vann ift sukker) og inneholder lavere nivåer av gasser. Dermed får man roligere kok.
Eller?
 
Miguel skrev:
Igår brygget jeg for første gang på min nye kjele og induksjonsplate. 50L kjele og 3500W Caso plate fra Bryggselv.

Det jeg la merke til var at når det først begynte å koke, så kokte det noe sinnsykt. Men, etterhvert så avtok kokingen og det ble ganske puslete. Jeg kan ikke se for meg at det er normalt. Jeg kjørte full pupp hele veien.

Men jeg er litt handicappet mtp strøm i kjelleren. Har 10A B-sikring. Jeg testet dagen før med vann, og sikringen gikk aldri, ei heller gjorde den under bryggedagen. Men, kan det hende at strømtilførselen på noen måte blir strupet over tid? Har aldri hørt om dette i tilfelle. Trodde en automatsikring enten var på, eller av.

10A er jo ganske underdimensjonert, da plata treker 16A på full pupp. Kjente etter på kabler og i sikringsskap, og det var ikke nevneverdig varmeutvikling, kjente at sikringen var litt varmere enn de andre, men ikke så mye. Kablene var heller ikke varme da de går langs grunnmur ned i kjeller. Maks 5 meter strekk, med mindre de er strukket på en svært ulogisk måte.

Jeg har samme plata og rustfri kjele på 50L. Har ikke opplevd det samme som deg. Bruker du "Watt" instillingen? Jeg koker opp på 10, og går ned til 9 etterpå og det fungerer strålende.
Er elektriker selv, og har lite tro på at du får særlig redusert effekt pga kablel/sikring hvis det ikke er veldig langt unna skapet. Har du prøvd å måle spenningen i kontakten når plata står på fullt?
 
Jeg brukte temp funksjonen.  I følge manualen kan man stille plata høyere enn når man bruker watt. Skal prøve watt neste gang.

Har ikke målt når den står på fullt nei. Men kontakten gir 240 uten last, noe som er mer enn godt nok.

Dette var jo min første test av det nye stæsjet. Får se hva som skjer neste gang. Men det var nesten så jeg vurderte å hive en grilltenner oppi der med strøm fra en annen kurs.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
RawRoffe skrev:
Det kan hende at plata reduserer effekten når den blir varm, kjenner ikke så godt til induksjon.
Men, avtakende kok er helt vanlig i mitt oppsett, og ikke noe jeg bekymrer meg over.

Tenker at kokingen vil felle ut både damp (vannmolekyler med høy kinetisk energi) og andre gasser (CO₂, nitrogen, argon, hva vet jeg) som er løst i vannet/vørteren. Som resultat av lang kok blir vørteren mer konsentrert (lavere andel vann ift sukker) og inneholder lavere nivåer av gasser. Dermed får man roligere kok.
Eller?

Dette hørtes igrunn logisk ut. Husker jeg måtte legge lokket litt og litt lengre på utover koket med det forrige oppsettet mitt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Når det koker vil også en større del av vørten utsettes for luftkjøling som når du visper i suppen, da bremser også kokingen opp litt.
 
Oddvar Demmo skrev:
Når det koker vil også en større del av vørten utsettes for luftkjøling som når du visper i suppen, da bremser også kokingen opp litt.

Enda et logisk argument.  Takk.  Da skal jeg heller fokusere på andre ting enn dette.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Hvor mange watt trenger man egentlig for kok på 50 liter? Har hatt oppkok med to vannkokerelement, men det holdt med et vannkokerelement dor videre kok. Dette er kanskje annerledes
når man bruker plate?
 
Miguel skrev:
Jeg brukte temp funksjonen.  I følge manualen kan man stille plata høyere enn når man bruker watt. Skal prøve watt neste gang.

Har ikke målt når den står på fullt nei. Men kontakten gir 240 uten last, noe som er mer enn godt nok.

Dette var jo min første test av det nye stæsjet. Får se hva som skjer neste gang. Men det var nesten så jeg vurderte å hive en grilltenner oppi der med strøm fra en annen kurs.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Jeg har også prøvd temp funksjonen og den funker ikke særlig bra hos meg, så tror nok du burde prøve watt innstillingen.
 
Når jeg brygger med induksjon merker jeg også at koken avtok med tid. Hvis jeg rører i kjelen koker det bedre en stund, så jeg antar det legger seg et belegg av humle og protein  i bunnen av kjelen når det koker.
 
Brastad skrev:
Hvor mange watt trenger man egentlig for kok på 50 liter? Har hatt oppkok med to vannkokerelement, men det holdt med et vannkokerelement dor videre kok. Dette er kanskje annerledes
når man bruker plate?
Det vet jeg ikke. Jeg kokte bare 30 liter.

Men. Det trengs jo mer effekt for å nå kokepunkt innnen høvelig tid. Enn det trengs for å opprettholde en temperatur.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Jeg har benyttet 3500w induksjon på 50 L kjele selv. Når du sier at det koker voldsomt opp rett etter at kokingen starter, for så raskt å gi seg, så tenker jeg på en ting. Ved oppvarming får mann hotbreak. Proteiner og ting som felles ut av løsning. Dette legger seg som skum på toppen og virker isolerende på samme måte som et lokk. Etter en stund med koking så forsvinner dette laget ned i vesken igjen. Avdampingen vil da øke og koketemperaturen synker ved samme effekt.
Kan det være dette som skjer hos deg? Det skjer i alle fall hos meg.

Temperaturfunksjonen har jeg ikke fått til å fungere på en praktisk måte hos meg. Jeg benytter meg kun av effektregulering, som oftest enten av eller full pupp.
Jeg har kokt opp ca 47-48 liter i 50 literskjelen til bryggselv, da med liggeunderlag som isolasjon, i minusgrader ute. Jeg klarte da akkurat en lett rullende kok uten lokk. Avdampingen har dog vært tilstrekkelig (10-15%). Dette er muligens grunnet lav luftfuktighet og stor temperaturforskjell mellom vørter og luft?

Har nå ny kokekjel på 56 liter og vil koke med 9-10 KW gass på denne. Dette fordi kokevolumet blir litt større, det er en tynnbunnet stålkjele som er beregnet på gass, og fordi jeg raskere varmer vann til mesk og skylling i kokekjelen.
 
Tollefsen skrev:
Jeg har benyttet 3500w induksjon på 50 L kjele selv. Når du sier at det koker voldsomt opp rett etter at kokingen starter, for så raskt å gi seg, så tenker jeg på en ting. Ved oppvarming får mann hotbreak. Proteiner og ting som felles ut av løsning. Dette legger seg som skum på toppen og virker isolerende på samme måte som et lokk. Etter en stund med koking så forsvinner dette laget ned i vesken igjen. Avdampingen vil da øke og koketemperaturen synker ved samme effekt.
Kan det være dette som skjer hos deg? Det skjer i alle fall hos meg.

Temperaturfunksjonen har jeg ikke fått til å fungere på en praktisk måte hos meg. Jeg benytter meg kun av effektregulering, som oftest enten av eller full pupp.
Jeg har kokt opp ca 47-48 liter i 50 literskjelen til bryggselv, da med liggeunderlag som isolasjon, i minusgrader ute. Jeg klarte da akkurat en lett rullende kok uten lokk. Avdampingen har dog vært tilstrekkelig (10-15%). Dette er muligens grunnet lav luftfuktighet og stor temperaturforskjell mellom vørter og luft?

Har nå ny kokekjel på 56 liter og vil koke med 9-10 kW gass på denne. Dette fordi kokevolumet blir litt større, det er en tynnbunnet stålkjele som er beregnet på gass, og fordi jeg raskere varmer vann til mesk og skylling i kokekjelen.

Hvis koketempen synker, bør det vel koke enda hardere med samme effekt?

Men som sagt. Første test på utstyret, jeg skal bytte fra temp til watt funkajonen neste gang.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Det jeg mente var at høyere avdamping og temperaturtap ville kreve flere watt for å opprettholde kokingen. Dersom du benytter maksimal watt for å få vørtermengden til å koke når den har et lite "lokk" av skum på seg, så vil du ikke få like kraftig kok på samme wattstyrke når "lokket" ikke er der lengre og volumet er tilnærmet det samme. Jeg skummer av og til av skummet som samler seg på toppen av vørteren. Dersom jeg skummer det av akkurat når det begynner å koke, så kan kokingen avta en liten stund før den tar seg opp igjen. Har ikke peiling på om det er dette som skjer i ditt tilfelle, det kan sikkert være mange andre ting som spiller inn, men dette vet jeg skjer hos meg.  :)
 
Idag har sikringene gått tre ganger. Rart, for da jeg prøvekjørte med vann her om dagen gikk den aldri.

Så, jeg har nå byttet om til en 16A kurs som har stekeovn (madammen er heldigvis ikke hjemme) og VVbereder. På VVtanken står det 2kW i effekt. Men, de bruker vel ikke 2kW hele tiden?

Jeg må uansett plugge om og legge en plan før neste brygg og muligens planlegge bryggedager ettersom når madammen er hjemme og svir maten sin i ovnen.
 
Du har muligens 16A på badet også? Har problemer med nok strøm her også. 3500 + 2000W til mesk og varmtvann + 2000W til varmelampa (Brygger på balkongen). Jeg må være edruelig med varmekablene på badet og bruk av komfyren, eller går hovedsikringa :eek:. Går over til gass på kokekjelen og varmer det meste av meskevann og skyllevann på den. Da blir det bare kortvarige effektuttak på strøm ved stegmesking/utmesk, samt noen watt her og der til å holde temperaturene oppe. Kjenner at jeg gleder meg til vinteren, blir ikke så stiv i fingrene når varmelampa kan stå på kontinuerlig. :yes:
 
Tollefsen skrev:
Du har muligens 16A på badet også? Har problemer med nok strøm her også. 3500 + 2000W til mesk og varmtvann + 2000W til varmelampa (Brygger på balkongen). Jeg må være edruelig med varmekablene på badet og bruk av komfyren, eller går hovedsikringa :eek:. Går over til gass på kokekjelen og varmer det meste av meskevann og skyllevann på den. Da blir det bare kortvarige effektuttak på strøm ved stegmesking/utmesk, samt noen watt her og der til å holde temperaturene oppe. Kjenner at jeg gleder meg til vinteren, blir ikke så stiv i fingrene når varmelampa kan stå på kontinuerlig. :yes:

Badet blir for langt unna.

I kjelleren har jeg 1x10A + 1x10A i trappa + 1x16A inne på vaskerommet. Så her må det sjongleres litt. Jeg har ikke HLT da, bruker kokejkelen til meskevann, og når jeg skyller skyller jeg ut til gjæringkaret jeg skal bruke, og så tilbake til kokekjelen når den er tom for vann.

Har du forsøkt med IR-varmelampe? De trekker såvidt jeg vet ikke like mye strøm, og varmer ikke opp lufta rundt, men bare det som blir truffet av "strålene".
 
Hmm, IR er muligens noe å vurdere ja.

Har benyttet noenlunde samme metode for mesking og skylling som deg til nå. Varmer vann til mesking på 3500w i en 15G Blichmann, samtidig som jeg varmer skyllevann på 2000W i en vanlig 50L stålkjele. Skyller med vann fra kombinert VVT/Kokekjele gjennom Blichmannen og ned i et gjæringskar. Når kjelen er fri for vann, settes den på 3500W plata og fylles med vørter fra gjæringskaret. Synes i grunn dette var en billig måte å kunne meske i Blichmann og benytte kontinuerlig skylling. Etterhvert har jeg måtte bite i det sure eplet å bygge ut med ny kokekjele og krabbekoker på gass av flere grunner.

1. Bryggedagen blir litt lang noen ganger. Nå ser jeg frem til å kunne varme vørteren opp fra 78grc mot kokepunktet under skylling.
2. Slik jeg har benyttet bryggeriet til nå trekker noen ganger for mye strøm på en gang.
3. Jeg kan nå ha masse varmt vaskevann til vasking av utstyret, før jeg er ferdig med kokingen. Det betyr at jeg tidligere kan begynne å rigge ned utstyret å korte inn på tidsforbruket.

Tror ikke kvaliteten på ølet blir bedre, men sparer jeg en time så er investeringen inntjent i løpet av ikke så lang tid. Den viktigste grunnen er nok egentlig at jeg har lyst.... ;D
 
Ja, enig. Hadde vært fint å kunne tappe rett til kjelen for å få et raskere oppkok. Det blir vel en HLT i fremtiden. Jeg varmer meskevann og skyllevann i samme slengen, fant ut at det er mye lettere enn å starte på scratch to ganger.
 
Tilbake
Topp