Her er jeg til dels uenig. Brygger man øl som henter store delen av smaksprofilen fra andre smaker enn malt, om det er NEIPA (humle) eller andre øl med intens smak fra noe annet enn malt (frukt etc.), er ikke forskjellen veldig stor, men når man brygger øl som i stor grad får mye av smaken fra malt, og da gjerne lyse maltsorter, synes jeg både leverandør og malttype kan gi store utslag i smaksforskjell.
Har en saison jeg har brygget en del ganger som har ganske lav alkoholprosent (5,5-6%) hvor jeg har eksperimentert en del med maltsammensetning. Både andre typer korntilsetninger, men også forskjellige pilsnermalt-typer.
I dette ølet har jeg endt opp med å bruke wallonia farmhouse fra bonsak, som jeg synes gjør seg best. Den er laget av salome-bygg, og jeg har tilgang til rimelig ferske sekker med maltet, da jeg bor ganske nærme malteriet.
Jeg synes maltet gir en anelse mer smak av ferskt bygg, litt i retning aromaen når man knuser malt. Siden FG er lav i oppskriften min greier dette maltet også på en unik måte å gi en slags floral sødme fra maltet, selv om ølet har en tørr profil, som jeg ikke greier å få til med andre pilsnermalt-typer.
Jeg har holdt både wallonia farmhouse og "vanlig" bestmalz pilsnermalt i hver sin hånd og det er vesensforskjell i aroma. Mulig det var pga. blodfersk sekk fra bonsak, men likevel.
Jeg synes fler må prøve bonsak-malt. Jeg synes det har en overlegen kvalitet sammenliknet med mange av de større malteriene. Gjerne bruk en oppskrift du har fra før, sånn at du i større grad merker forskjell.