• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Selges: 89-liters meskekar (kjøleboks) og 25-meter dyppkjøler med whirlpool

Hei folkens,

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug er i ferd med å ferdigstille et splitter nytt bryggeri (rustfritt! <3). Jada, bilder og beskrivelse kommer. I den forbindelse skal vi kvitte oss med et par ting som fortsatt er fullt brukbare, og selger derfor

KOBBERKJØLER, 25m
Hjemmelaget dyppkjøler laget av 25m kobberrør med 12mm ytre diameter. Nedstigningsrør i hardglødde kobberrør slik at total lengde blir noe lenger. Retur-rør med vinkel for å lage whirlpool i kjelen. Alle tre inngangene har Gardenakoblinger. Overganger mellom rør er loddet, dette har holdt i over 100 batcher uten problemer. Svært god kjøler med god kjølekapasitet.

Bare materialene koster over 2 000 kr. Selges høystbydende over kr 1 000.

MESKEKAR, 89 liter
Meskekar bygget av 94-quarts Igloo kjøleboks kjøpt fra båtforretning. Gjennomføring med 1/2" kran og overgang til slange. Skyllemanifold i taket av boksen med Gardenakobling på toppen av lokket. Manifolld laget av kobberrør med slisser som tilkobles innsiden av gjennomføringen. men denne manifolden er noe svak enkelte steder og trenger litt enkel reparasjon med lodding - et av tvers-stagene mangler. Gjennomføring for termometer (1/2" gjennomføring) der det kan kobles til f.eks K-type termometerprober.

Proben som står i har røket ledningen, slik at denne ikke er brukbar, men det er bare å skru inn en ny probe med 1/2" gjenger. Merk imidlertid at temperaturavlesningen til denne proben ikke er helt til å stole på, da den er svært lokal, slik at vår erfaring er at det uansett må kontrollmåles med et manuelt termometer med løs probe, så man kan måle flere steder i mesken. Alternativt kan hullet tettes med en propp, eller med K-proben som står i.

Meskekaret er brukt ganske mange batcher, og har enkelte små sprekker, se bilder. Det er ikke sprekker gjennom, og vi har ikke merket noen lekkasjer eller lignende med dette meskekaret.

Ny pris minst kr 2 000 bare i deler. Selges høystbydende over kr 500.

Alle inntekter går til en god sak: Studentforeninga Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug. :)
 

Vedlegg

  • chiller1.jpeg
    chiller1.jpeg
    257,6 KB · Sett: 919
  • chiller2.jpeg
    chiller2.jpeg
    255,2 KB · Sett: 923
  • meskekar1.jpeg
    meskekar1.jpeg
    200,2 KB · Sett: 915
  • meskekar2.jpeg
    meskekar2.jpeg
    224,6 KB · Sett: 909
flere bilder.
 

Vedlegg

  • krandetalj.jpeg
    krandetalj.jpeg
    215,3 KB · Sett: 876
  • meskekar_sprekk.jpeg
    meskekar_sprekk.jpeg
    173,8 KB · Sett: 885
  • skyllemanifold.jpeg
    skyllemanifold.jpeg
    167,1 KB · Sett: 874
Shvidsten skrev:
Hei, hva er diameter og høyde på kjøleren? Altså selve "coil" delen

Jeg var dessverre så dum at jeg ikke målte dette skikkelig før jeg dro fra lauget, så jeg veit ikke nøyaktig. Formelen for en omkrets og lengden på røret gir meg omkrets på omtrent 30 cm. Høyden er et sted rundt 40 cm tenker jeg, men det tør jeg ikke si sikkert. Jeg kan måle nøyaktig på mandag og poste målene her.

Kjøleren funker som jern til 50-liters batcher, som er det vi har brygget. Kjøletid under 20 minutter.
 
Den er fortsatt til salgs (men ikke før om ca en uke, den nye kjøleren er noe forsinket). Bare send PM eller post her om du vil ha den.

Brukte den til å kjøle en 100L batch på søndag, og det funket bemerkelsesverdig bra. Langt mindre enn dobbel tid av 50L, tipper det tok rundt 30 minutter. Det tyder på at 25m er mer enn langt nok for en 50L batch, ;)
 
Tilbake
Topp