Selvplukk av humle?

Lars Standal

Norbrygg-medlem
Hei.
Har lenge hatt veldig lyst til å brygge med egendyrket eller selvplukket humle. Jeg har forsøkt å plante ut humle som jeg har bestilt fra Willingham-Nurseries. Bare 1 av 5 planer har overlevd den kjølige sommeren på Lillehammer og den har ikke fått noen humlekongler enda. Jeg lurte derfor på om noen i Mjøsregionen kjenner til et sted der det vokser humle med humlekongler som jeg kan plukke. Jeg har tidligere plukket humlekongler på nedsiden av Skrinnhagen skole på Biri, men det var veldig lite kongler der i år. Jeg har også prøvd å få kontakt med Bioforsk sin avdeling på Apelsvoll, da jeg har hørt at de dyrker humle der, men uten å klare å få kontakt med dem. Er det noen av dere her som har plantet humle og som har humlekongler til overs eller som vet hvem man kan kontakt i Bioforsk eller andre steder for å få tak i ferske humlekongler?
 
Det er mulig Hedmarksmuseet dyrker humle i urtehagen, skader ikke å evt. ta en telefon dit.
Mener å huske et tidligere innlegg der noen fikk plukke humle derfra.
 
Gå inn på artsdatabanken og søk etter humle,så får du stedfestet alle registreringer av humle på kartet som hobbybotanikerene har funnet.
 
Tilbake
Topp