Servere hjemmebrygg på arrangement

sjales

Norbrygg-medlem
Hei,
Vi er et lite bryggelaug på fem aktive bryggere som leker med tanken om å generere litt inntekt til klubbkassa for å investere i mer utstyr.

Alkoholloven er streng i Norge, og vi akter å overholde denne.

Kan vi invitere til privat arrangement, ta 200 kr i inngangspenger pr person, og servere gratis øl og pizza? Noen av pengene kommer til å gå til leie av lokaler, innkjøp av pizza, serveringsmateriell og noe annet materiell.
Det vil selvfølgelig være aldersgrense på 18 år.

Takker på forhånd for innsiktsfulle svar :)
 
Så lenge ingen av pengene går til å dekke utgifter til brygging, og ingen av inntektene går til innkjøp av mer bryggeutstyr eller råvarer, er dette uproblematisk. Alle krumspring og lure formuleringer ut over dette er i en eller annen gråsone.
Dersom du skal operere i en gråsone, er det lures ikke å spørre noen...
Se for øvrig denne artikkelen fra norbrygg.no
Lovmessigheter rundt hjemmebrygging - Norbrygg
 
Kom man ikke frem til at penger faktisk kan dekke ingrediensene, og that's it, når det kommer til at penger og øl bytter hånd?

Ola spør Per om han kan kjøpe noe hjemmebrygg av Per. Dette er forbudt. Men Ola kan betale for ingrediensene som Per bruker for å lage øl til Ola.
 
All ordkløveri er i gråsonen. Jeg tror vi alle er tjent med å innse at alt det er slik det er...
Hver og en kan deretter avgjøre hvor i gråsonen man ønsker å være. Det blir opp til den enkelte.
En god metode for å lage øl til andre, er å gi det bort. Det koster lite penger + litt tid.
En annen metode er å be kompisen over for sambrygging. Han kjøper alt, og du holder kurs :)
 
Det finnes ingen regler for å gi bort øl. Så lenge penger og øl ikke krysser.

I all enkelhet, så lenge inngangspengene ikke går til å dekke kostnader for "dette" ølet bakover i tid eller på nåværende tidspunkt, er man innenfor.
 
Det finnes ingen regler for å gi bort øl...
Jeg er langt på vei enig, men ...
Det er vanlige begrensninger om hvem man BØR gi øl til. Gi øl til mindreårige, er vanligvis feil. Det samme med ‘synlig berusede’ (drita) folk.
Tydelig omgåelse av regelverket tillates heller ikke. Eksempelvis gi bort øl, men ta betalt for inngang. Det finnes mange måter å formulere seg på, men hensikten må være gyldig.
Det må også være en naturlig kobling mellom den som gir og den som mottar. Å gi øl til et brudepar du knapt kjenner, er da utenfor.
Flere av våre lover inneholder skjønn, og kan benyttes vidt ved behov. Vær varsom med ‘promotering’. Vi er alle tjent med at vår hobby oppleves som fornuftig og tradisjonsbærende.
 
Regelverket er komplisert og hva som er lovlig når det kommer til hjemmebrygg på ulike arrangementer er uklart. Dokumentet @msevland lenker til er Norbrygg sitt utgangspunkt for å holde arrangementer som Norsk ølfestival, men vi vet også at ulike kommuner tolker dette regelverket forskjellig. Det er altså ikke mulig å svare helt klart på hva som er lovlig og ulovlig i slike sammenhenger. Til syvende og sist er det domstolene som avgjør hva som er lovlig, men ingen ønsker at et hjemmebryggerarrangement skal ende opp der.

Min tolkning er at opplegget @sjales skisserer ikke vil være lovlig, ettersom det vil være ganske nær tilknytning mellom de som tjener på arrangementet og de som har brygget ølet.
 
Kom man ikke frem til at penger faktisk kan dekke ingrediensene, og that's it, når det kommer til at penger og øl bytter hånd?

Ola spør Per om han kan kjøpe noe hjemmebrygg av Per. Dette er forbudt. Men Ola kan betale for ingrediensene som Per bruker for å lage øl til Ola.

Nei, dette er ikke lov.
 
Om det blir en sak ut av denne geskjeften slik den er skissert må man forvente å få straff.

Og ta penger for inngang og servere gratis øl vil tolkes at man selger øl, folk er jo ikke dumme ;). Om det er tilsnakk, beslag av utstyr og eller bøter som er konsekvens er ikke godt å si. Uvisst om noen har faktisk blitt tatt for noe som dette, det er vel ikke på toppen av prioritetslistene. Men det høres ut som en lite effektiv måte å tjene penger på. Ta deg/dere heller kveldsjobb på pub, eller sørg for å innhente riktig tillatelser til å drive tilvirkning og skjenkested.
 
Ja, det har man lov til. Derimot er det ikke lov å bruke dette som en fordekt måte å omsette alkohol på.
Nei selvsagt, og prøver heller ikke på det, er mest ute etter å gjøre ting ryddig og riktig. Jeg har investert ganske mye i et nytt bryggeri som har mer kapasitet enn jeg selv har bruk for fordi noen venner gjerne ville være med på en nabolagsbryggeri, men jeg gadd ikke å forholde meg til eierandeler og forplikte meg til å brygge hver bidige helg så da betalte jeg heller for alt selv siden jeg er litt utstyrsfreak og ikke har lyst å spørre 5 andre hver gang jeg har lyst på en ny sensor eller mølle. Og så kan jeg også brygge så ofte eller sjeldent det passer for meg uten at noen kan klage.

Jeg har ikke tenkt å tjene noen penger på deres bekostning, men heller ikke sponse de, så jeg så for meg å ta noen kroner ekstra utover ren malt-, humle- og gjær-kostnad. Du kan jo godt kalle det for leie, eller vedlikeholdskostnad. Samvirkebryggeriet tar seg jo relativt godt betalt i flere ledd for å stille med utstyr, lokaler og bryggmester, og det virker jo å være innafor.
 
Nei selvsagt, og prøver heller ikke på det, er mest ute etter å gjøre ting ryddig og riktig. Jeg har investert ganske mye i et nytt bryggeri som har mer kapasitet enn jeg selv har bruk for fordi noen venner gjerne ville være med på en nabolagsbryggeri, men jeg gadd ikke å forholde meg til eierandeler og forplikte meg til å brygge hver bidige helg så da betalte jeg heller for alt selv siden jeg er litt utstyrsfreak og ikke har lyst å spørre 5 andre hver gang jeg har lyst på en ny sensor eller mølle. Og så kan jeg også brygge så ofte eller sjeldent det passer for meg uten at noen kan klage.

Jeg har ikke tenkt å tjene noen penger på deres bekostning, men heller ikke sponse de, så jeg så for meg å ta noen kroner ekstra utover ren malt-, humle- og gjær-kostnad. Du kan jo godt kalle det for leie, eller vedlikeholdskostnad. Samvirkebryggeriet tar seg jo relativt godt betalt i flere ledd for å stille med utstyr, lokaler og bryggmester, og det virker jo å være innafor.
Umiddelbart høres det lovlig ut.

Jeg er ganske sikker på at måten Samvirkebryggeriet (altså de samvirkebryggeriene som er tilknyttet Samvirkebryggeriet AS, eller driver etter tilsvarende modell) er ulovlig.
 
Umiddelbart høres det lovlig ut.

Jeg er ganske sikker på at måten Samvirkebryggeriet (altså de samvirkebryggeriene som er tilknyttet Samvirkebryggeriet AS, eller driver etter tilsvarende modell) er ulovlig.
Spennende, hva i deres modell er det som gjør det ulovlig mener du?
 
Spennende, hva i deres modell er det som gjør det ulovlig mener du?
Først og fremst fordi de priser deltagelse i brygging ut fra øl som "tas ut". Det er vanskelig å forstå at det ikke skal regnes som omsetning av øl. At de er organisert som samvirkeforetak, og ikke foreninger, peker også i samme retning.

Hjemmebrygging er også tillatt "til eget bruk". Akkurat hva som legges i den formuleringa er uklart, og vi antar for eksempel at det er eget forbruk å stille med ølet på pubikums favoritt. Det virker imidlertid som det er helt i grenseland når brygginga foregår på et anlegg som er flere hundre liter, den enkeltes innsats er veldig begrenset og gjæringa (altså selve alkoholproduksjonen...) foregår i regi av en ansatt bryggerimester.
 
Tilbake
Topp