Session IPA

Noen som har en oppskrift, til en nybegynner?

Jeg vil brygge en alkoholsvak IPA (butikkstyrke). Jeg vil ha single hop, og ikke tørrhumle (syns det øker sjansen for infeksjon).

Skal brygges på Speidel 20... max 6 kg malt da.

Single hop citra...?
 
Du kan jo ta utgangspunkt i single hop citra settet til ølbrygging.no og skalere ned malt'en.
 
Humle ble historisk tilsatt for å hindre infeksjon. Du bør derfor ikke være redd for å tilsette tørrhumle. Når den tilsettes inneholder også ølet alkohol som også reduserer infeksjonsfaren. Får du infeksjon, skyldes det høyst sannsynlig andre faktorer
God ide og ta utganspunkt i et ferdig sett. Tilsett mer kokt vann for å redusere styrken.
 
Noen som har en oppskrift, til en nybegynner?

Jeg vil brygge en alkoholsvak IPA (butikkstyrke). Jeg vil ha single hop, og ikke tørrhumle (syns det øker sjansen for infeksjon).

Skal brygges på Speidel 20... max 6 kg malt da.

Single hop citra...?

Du bør absolutt tørrhumle. Og glem faren for infeksjon. Står dunken i et normalt reint rom, og det ikke er noe trekk, er risikoen liten, som @msevland sier. Og det skal ikke store gløppa på lokket til, heller. Vipp det bare litt opp, og sleng inn humla.

Denne oppskrifta til Gahr Smith-Gahrsen ser fin ut. Juster ned pale-malten til den OG'en du vil ha (kalkulator), og kutt IBU'ene til 40 (?) gjennom å skjære ned på tilsetningene ved 60 og 15 (kalkulator).

Om du har trøbbel med kalkulatorene, så spør:). Det største problemet er kanskje hvilken effektivitetsprosent du skal legge inn. Jeg veit ikke om du har noen ide om effektiviteten din?

Citra er godt. Citra + Amarillo er enda bedre, så det kan du jo prøve neste gang;).
 
Du bør absolutt tørrhumle. Og glem faren for infeksjon. Står dunken i et normalt reint rom, og det ikke er noe trekk, er risikoen liten, som @msevland sier. Og det skal ikke store gløppa på lokket til, heller. Vipp det bare litt opp, og sleng inn humla.

Denne oppskrifta til Gahr Smith-Gahrsen ser fin ut. Juster ned pale-malten til den OG'en du vil ha (kalkulator), og kutt IBU'ene til 40 (?) gjennom å skjære ned på tilsetningene ved 60 og 15 (kalkulator).

Om du har trøbbel med kalkulatorene, så spør:). Det største problemet er kanskje hvilken effektivitetsprosent du skal legge inn. Jeg veit ikke om du har noen ide om effektiviteten din?

Citra er godt. Citra + Amarillo er enda bedre, så det kan du jo prøve neste gang;).

Prøver uten tørrhumle først. Syns det blir enklere. :) Prøver "Tores Single Hop Citra IPA", men kanskje skalere litt ned? Jeg ville egentlig ha "butikkstyrke", men 6,6% er godt det og...

https://indd.adobe.com/view/409ef586-9e3f-4c2f-8997-e6328c786657
 
Prøver uten tørrhumle først. Syns det blir enklere. :) Prøver "Tores Single Hop Citra IPA", men kanskje skalere litt ned? Jeg ville egentlig ha "butikkstyrke", men 6,6% er godt det og...

https://indd.adobe.com/view/409ef586-9e3f-4c2f-8997-e6328c786657

Det blir godt uten tørrhumling, også, men du mister jo noe. Problemet med tørrhumling er å få filtrert ut humla når du tapper. Jeg fikser det med en liten humlepose som jeg binder rundt tappeslangen - altså den jeg bruker når jeg tapper fra gjæringsfatet og over på det fatet jeg tapper på flaske fra (jeg bruker et gjæringskar type Spedidel til det). Jeg binder posen på slangen med en hyssing, og så koker jeg hele pakka i ti minutter.

Slangen koker jeg uansett, så det er ikke mye ekstra arbeid:). Men jeg skjønner det om du vil ha minst mulig styr nå.

6,66% er en djevelsk fin styrke for en IPA;). Sjøl synes jeg ikke noe videre om session IPA, da vil jeg heller ha en APA. Men jeg skal ikke så mye opp. IPA'ene mine ligger gjerne mellom 5,5 og 6,5 - altså relativt lette for stilen.

Fin maltsammensetning på den opskriften. Men jeg synes 80 IBU er i overkant - hvis du da ikke er glad i det veldig bitre.

Ta Lallemand-gjæren. Og om du ikke har temperaturkontroll: Oppskriften har en temmelig uheldig instruks. Den ber deg sette dunken på et sted der det er ønsket gjæringstemperatur, og den sier du skal gjære på 20 grader. Men setter du den i et rom med 20 grader, vil temperaturen i dunken fort komme opp i 23 - og kanskje 24 - grader. Kjøl ned til 17 grader før du tilsetter gjæren, og la den stå i et rom som holder 17 grader til du ser at tempoet i gjærlåsen begynner å avta. Da kan du flytte den til 20 grader. På den måten vil du få en grei stigning til 20/21 grader fra starten, og så kan du holde den omtrent der ved å sette den varmere når gjæringen begynner å avta. Det gjør ikke noe om romtemperaturen til slutt ligger på et par og tyve. Det viktige er at den ikke får lov å ta helt av under den heftige gjæringa i begynnelsen.
 
Sist redigert:
Det blir godt uten tørrhumling, også, men du mister jo noe. Problemet med tørrhumling er å få filtrert ut humla når du tapper. Jeg fikser det med en liten humlepose som jeg binder rundt tappeslangen - altså den jeg bruker når jeg tapper fra gjæringsfatet og over på det fatet jeg tapper på flaske fra (jeg bruker et gjæringskar type Spedidel til det). Jeg binder posen på slangen med en hyssing, og så koker jeg hele pakka i ti minutter.

Slangen koker jeg uansett, så det er ikke mye ekstra arbeid:). Men jeg skjønner det om du vil ha minst mulig styr nå.

6,66% er en djevelsk fin styrke for en IPA;). Sjøl synes jeg ikke noe videre om session IPA, da vil jeg heller ha en APA. Men jeg skal ikke så mye opp. IPA'ene mine ligger gjerne mellom 5,5 og 6,5 - altså relativt lette for stilen.

Fin maltsammensetning på den opskriften. Men jeg synes 80 IBU er i overkant - hvis du da ikke er glad i det veldig bitre.

Ta Lallemand-gjæren. Og om du ikke har temperaturkontroll: Oppskriften har en temmelig uheldig instruks. Den ber deg sette dunken på et sted der det er ønsket gjæringstemperatur, og den sier du skal gjære på 20 grader. Men setter du den i et rom med 20 grader, vil temperaturen i dunken fort komme opp i 23 - og kanskje 24 - grader. Kjøl ned til 17 grader før du tilsetter gjæren, og la den stå i et rom som holder 17 grader til du ser at tempoet i gjærlåsen begynner å avta. Da kan du flytte den til 20 grader. På den måten vil du få en grei stigning til 20/21 grader fra starten, og så kan du holde den omtrent der ved å sette den varmere når gjæringen begynner å avta. Det gjør ikke noe om romtemperaturen til slutt ligger på et par og tyve. Det viktige er at den ikke får lov å ta helt av under den heftige gjæringa i begynnelsen.

Takk for tips, mye triks her, det med gjæringen...

Koker du humleposen med humle? Jeg kan jo skjønne det, siden humlen kan ha lumskheter på seg. Men er det da tørrhumling?

Tørrhumler du etter gjæringen er helt over?

Mulig jeg bare går for et sett i første omgang. :) Gjøre det enklest mulig, med nytt utstyr og alt. Men Tores Single Hop Citra IPA skal definitivt brygges en gang...
 
Takk for tips, mye triks her, det med gjæringen...

Koker du humleposen med humle? Jeg kan jo skjønne det, siden humlen kan ha lumskheter på seg. Men er det da tørrhumling?

Tørrhumler du etter gjæringen er helt over?

Mulig jeg bare går for et sett i første omgang. :) Gjøre det enklest mulig, med nytt utstyr og alt. Men Tores Single Hop Citra IPA skal definitivt brygges en gang...

Nei, jeg har kanskje uttrykt meg litt uklart. Det eneste jeg bruker humleposer til, er som filter når jeg jeg skal tappe ølet på flasker. Hvis du ikke gjør noe for å hindre at det kommer masse humlepartikler med over i det karet der du blander inn karboneringssukkeret, vil humlepartiklene tette tappestaven når du skal fylle flaskene, og hele prosessen blir temmelig håpløs. Du vil jo dessuten ikke ha med humlebiter over i flaskene.

En alternativ løsning er å bruke humleposene slik de er ment å brukes, altså til å ha humla i under tørrhumlinga. Men det mener jeg fungerer dårlig; du får ikke skikkelig utbytte av humla.

Humla har ikke uhumskheter med seg - med mindre du er veldig skjødesløs. Men den posen jeg skal la alt ølet filtreres gjennom, bør være steril, eller så nær steril som mulig. Derfor koker jeg den før bruk. Og jeg koker den sammen med den slangen jeg tapper fra gjæringskar til blande-/tappekar gjennom. Den ene enden av slangen tres på krana på gjæringskaret, mens den enden som humleposen er knyttet rundt, blir lagt i bunnen av blande-/tappekaret, som må plasseres i passsende høyde under gjæringskaret. Så lar jeg tyngdekraften gjøre jobben. OBS! Det er viktig å gjøre alt du kan for å unngå plasking, for du vil ha så lite innblanding av oksygen i ølet som mulig.

Dette forutsetter at du bruker kar med kran, og ikke hevert. Det var kanskje det som var litt forvirrende?

Jeg tørrhumler normalt etter at hovedgjæringen er over, men hvis jeg er sikker på at jeg har brukt nok gjær, er jeg ikke så nøye med å forsikre meg om at FG er nådd. Jeg veit at den vil være nådd innen tørrhumlingsperioden er over (4-5 dager). Men det er nok lurt i første omgang å vente til du har nådd FG. (Jeg kan også dele tørrhumlinga i to, med en mindre del under gjæringa, og hoveddelen fire dager seinere. Så venter jeg fire dager til, og tapper opp. Dette er helst for NEIPA'er.)
 
Humle ble historisk tilsatt for å hindre infeksjon. Du bør derfor ikke være redd for å tilsette tørrhumle.

Men tørrhumling er det vel ingen som har brukt for å hindre infeksjon. Tørrhumling er vel historisk brukt i øl som skal gjære helt ut, som lambic?

Moderne, tørrhumlede IPAer blir brygget for å drikkes raskt!
 
Men tørrhumling er det vel ingen som har brukt for å hindre infeksjon. Tørrhumling er vel historisk brukt i øl som skal gjære helt ut, som lambic?

Moderne, tørrhumlede IPAer blir brygget for å drikkes raskt!

Jo, tørrhumling var vanlig brukt for å øke holdbarheten. Se Mitch Steeles IPA, s.36. "We almost certainly know that Hodgson's beer was dry hopped. Dry hopping was a standard procedure for keeping ales, and even porters and stouts."

Dette er altså på slutten av 1700-tallet, og over på 1800-tallet.
 
Jo, tørrhumling var vanlig brukt for å øke holdbarheten. Se Mitch Steeles IPA, s.36. "We almost certainly know that Hodgson's beer was dry hopped. Dry hopping was a standard procedure for keeping ales, and even porters and stouts."

Ok Finn and msevland, you are almost certainly correct!
... men kommer kanskje tilbake med flere innvendinger i en annen tråd!
 
Men ikke skalere ned humlemengden?

Her er jeg nok uenig med @Daggis , det bør være et rimelig forhold mellom OG og bitterhet. Så når du senker OG, bør du senke IBU'ene tilsvarende, slik at du får det samme forholdet mellom OG og IBU som originalen. Hvis ikke blir ølet ubalansert; alt for bittert.

Helt ille blir det hvis du bruker den samme mengden bitterhumle, for med lavere OG vil du få et høyere IBU-utbytte av humla.
 
Ok Finn and msevland, you are almost certainly correct!
... men kommer kanskje tilbake med flere innvendinger i en annen tråd!

"almost certainly" gjaldt ølet til Hodgson, som var den første som eksporterte pale ale til India (IPA, altså). At tørrhumlig for holdbarhet var vanlig, er det ingen tvil om.

Ser fram til nye innvendinger;).
 
Jeg brukte kalkulatorene som Finn Berger la ut, og brukte på oppskriften Tores Single Hop Citra IPA, og endte opp med 5% alkohol og 43 IBU.

Pale ale malt 4500
Münchener malt 300
Karamellmalt pils 150
Karamellmalt 60 150
Melanoidin 150

Kokevolum 30
Batch 25
Efficiency 80%

Koketid Gram
60 10
15 15
10 20
5 30
0 20

Mulig jeg går for dette. :) Eller hva tror dere? Jeg vet ikke om det kalles session IPA eller hva, men etter hva jeg forstår så skal session IPA være en svakere IPA, men med "vestkyst" humle.
 
Nei, jeg har kanskje uttrykt meg litt uklart. Det eneste jeg bruker humleposer til, er som filter når jeg jeg skal tappe ølet på flasker. Hvis du ikke gjør noe for å hindre at det kommer masse humlepartikler med over i det karet der du blander inn karboneringssukkeret, vil humlepartiklene tette tappestaven når du skal fylle flaskene, og hele prosessen blir temmelig håpløs. Du vil jo dessuten ikke ha med humlebiter over i flaskene.

En alternativ løsning er å bruke humleposene slik de er ment å brukes, altså til å ha humla i under tørrhumlinga. Men det mener jeg fungerer dårlig; du får ikke skikkelig utbytte av humla.

Humla har ikke uhumskheter med seg - med mindre du er veldig skjødesløs. Men den posen jeg skal la alt ølet filtreres gjennom, bør være steril, eller så nær steril som mulig. Derfor koker jeg den før bruk. Og jeg koker den sammen med den slangen jeg tapper fra gjæringskar til blande-/tappekar gjennom. Den ene enden av slangen tres på krana på gjæringskaret, mens den enden som humleposen er knyttet rundt, blir lagt i bunnen av blande-/tappekaret, som må plasseres i passsende høyde under gjæringskaret. Så lar jeg tyngdekraften gjøre jobben. OBS! Det er viktig å gjøre alt du kan for å unngå plasking, for du vil ha så lite innblanding av oksygen i ølet som mulig.

Dette forutsetter at du bruker kar med kran, og ikke hevert. Det var kanskje det som var litt forvirrende?

Jeg tørrhumler normalt etter at hovedgjæringen er over, men hvis jeg er sikker på at jeg har brukt nok gjær, er jeg ikke så nøye med å forsikre meg om at FG er nådd. Jeg veit at den vil være nådd innen tørrhumlingsperioden er over (4-5 dager). Men det er nok lurt i første omgang å vente til du har nådd FG. (Jeg kan også dele tørrhumlinga i to, med en mindre del under gjæringa, og hoveddelen fire dager seinere. Så venter jeg fire dager til, og tapper opp. Dette er helst for NEIPA'er.)

Jeg syns det ser ut som det er enkelt å "forurense" en humlepose, hvis den allerede er åpnet, og det er gjerne tilfellet med små batcher... i alle fall når den må oppbevares noen dager etter man har åpnet den på bryggedagen... men hvis dere ikke har noen problemer med det så tar jeg sikkert feil.
 
Jeg syns det ser ut som det er enkelt å "forurense" en humlepose, hvis den allerede er åpnet, og det er gjerne tilfellet med små batcher... i alle fall når den må oppbevares noen dager etter man har åpnet den på bryggedagen... men hvis dere ikke har noen problemer med det så tar jeg sikkert feil.
jeg har ikke lest hele tråden her men vill tro att posen som @Finn Berger snakker om er lignende dette:
Humlepose 10pk - BryggSelv
 
Men jeg snakker om posen med humle, som ofte allerede er åpnet tidligere. Og da å putte dette oppi brygget, ser jeg som risky. Men hva vet jeg, jeg har bare vært med på noen brygg...

Uansett enklest å droppe tørrhumle... hvis man vil gjøre det enkelt... :)
 
Tilbake
Topp