SG-OG-FG og måling av dette

Jeg driver akkurat i dette øyeblikk og brygger en Kølsch fra bryggselv.no, jeg har gått bryggekurset hos de og fått et hefte med diverse tips, jeg har kjøpt startsett av de og fikk der med en måler som man visstnok skal bruke til disse målinegen. Jeg har mesket, fyllt prøverøret med vørter og kjøt det ned til 20 grader, da fikk jeg måling som på vedlagte bilde, i oppskrifter osv står det 1.017 osv, men de tallene finnes jo ikke på mitt måleinstrument, kan en av dere gi meg en kjpp innføring i dette og om jeg må kjøpe et annet måleinstrument? Setter veldig pris på svar;)
2014-07-07 20.16.09.jpg

vazu9ute.jpg

Har vridd hydrometeret litt i forhold til ditt. Der ser du skalaen. 1.000 er omtrent som vann. Jo høyere den flyter desto mer sukker er det i vørteren/ølet og du får en høyere verdi. Hiv på 1.0 forran 10, 20, 30 osv. Da får du 1.010, 1.020, 1.030. OG er før gjæren har jobbet og FG er etter.

(den raske måten å forklare det på)

hei, jeg rekner med FG er 1.017, da er du temmlig ferdig med gjæringen og vekten skal synke til "beer" nivå, no er du sikkert midt på treet mtp hva sukker innholdet er. bare kjør på :D du kan kjøpe en ochels vekt som har samme fargeskal som du har, men også tall som viser mer eksakt hva sukker innhold du har :D SG er jo startgravity, altso det du har målt no (ta forbehold att med koking så får du igjenn litt høyere sukkerinnhold) , FG er finalgravity det du måler om 14 dagers tid når ølet er ferdigt. Ei slik vekt kjøper du fks på europris eller så bestiller du på nett ( http://www.bryggewiki.com/local--files/oechslevekt/P4043020.jpg)
jeg gjorde deg kanskej mer forvirra enn klok no, så jeg legger ved noe fra bryggewiki til deg: http://www.bryggewiki.com/oechslevekt

Bildet ditt viser ikke hva faktisk gravity er, som bjojoi viser må du sjekke den siden av oechslemeteret som har gravity points, og lese av denne. Om den er bra eller ikke kommer helt an på oppskriften. Ser ut for meg som at du ligger på ca. 1.040, hvilket kan være fint det alt etter hva du brygger og hva slags avkok du har, antar du havner mellom 1.045 og 1.050 et sted (hydrometeret ditt viser dette som "40" og "50" - gjerne med streker i mellom for hvert andre gravitypoeng), men som sagt: kommer helt an på oppskriften og hva det er du ønsker å oppnå.

Ok;) Det er en tysk Kölch, står ingen steder som jeg har funnet om de målingene, men da har jeg altså 1,040 etter mesking, da tar jeg en OG etter nedkjøling, hva skal den være da tror dere?

Tilbake
Topp