Sierra Nevada klone

Denne har nå gjæret i 11 dager, tok en hydrometerprøve i dag og målte den til FG 1.013, OG var 1.054. Den smakte bittert, men luktet ikke noe humle nesten, er det normalt? Hvordan skal det smake ca. på dette tidspunktet?  :jaha:

Min erfaring er at mye av humlen en bruker mot slutten av koketiden forsvinner i løpet av gjæringen, så jeg bruker mye humle i gjæringskaret. Men jeg er et humlehue.

Uansett, i den kloke boken min clone brews skal Sierra Nevade Pale Ale ha 14 gram Cascade som dryhop de siste 7 dager.

https://www.dropbox.com/s/ixurjpakwy7yrv6/2014-05-16%2021.59.40.jpg

Cascade ville vært mitt førstevalg, vist jeg måtte velge mellom magnum eller perle, ville jeg nok valgt perle.

Cascade (US)
AA Range: 4.5 - 7.0%
Beta: 4.8 - 7%
Cohumulone: 33 - 40%
Characteristics: Ubiquitous American hop; citrusy grapefruit character.
Substitutes: Centennial

Centennial (US)
AA Range: 9 - 12%
Beta: 3.5 - 4.5%
Cohumulone: 28 - 30%
Characteristics: Balanced fruity citrus / stone-fruit character. Smooth bitterness.
Substitutes: Cascade, Citra

Citra (US)
AA Range: 10 - 12%
Beta: 3.5 - 4.5%
Cohumulone: 22 - 24%
Characteristics: Potent aroma of intense mango, tropical fruit and citrus. Flavor is a bit smoother, less specific but still intense. Extremely effective as a dry hop and late addition hop. I've heard complaints about Citra as a bittering hop
Substitutes: Galaxy, Centennial

I følge humloteket mitt, så kan centennial brukes som erstatning for Cascade, og Cascade/citre som erstatning for centennial. Så citra kan funke greit.

Fra 250 clone

Ingredients
10.25lbs. (4.6 kg) 2-row pale malt 10 oz. (0.28 kg) crystal malt (60 'L) 2.5 AAU Magnum hops (60 mins)
Ior
(O.18ozJ5.1g of 12%alphaacids) 4.8 AAU Perle hops (60 mins)
(O.7oz./19 g ot 7Y" alpha acids) 5 AAU Cascadehops (15 mins)
11.OozJ28 g of 5% alpha acids) 0.75o?..(21 g) Cascadehops(0 mins)
[size=30pt] o.75 oz. (21 g) whole Cascadehops (dry hop)[/size]
1 tsp lrish moss
Wyeast 1056 (American Ale) or
white Labs WLP001 (California Ale) yeast (1.5qt./- l.5 L yeaststarter)
/" cup corn sug&r (for priming)

Sitter med en clone nå hvor det ble brukt dobbel dose Cascade men den oser ikke humle så kanskje tørr humling må til.
Skal snart prøve en Torpedo med magnum, citra og crystal til tørrhumling, for første gang med tørrhumling.
http://www.theelectricbrewery.com/forum/viewtopic.php?t=25399
Centenial er ikke det super cascade ?

Tilbake
Topp