Mener å ha lest at ventilen skal slå ut på ca 3 bar?
er det noen som har peiling på om dette stemmer?
Kom til å tenke på trykket på corneliusen anngående naturilg karbonering
etter å ha lest Co2 tråden til Gahr ;D
Enig med Oddvar. De er nok veldig individuelle. Mener Torga en gang gjorde en feil og satte på alt for mye trykk på et fat. er ikke helt sikker, men tror den slapp ut på ca 6 bar.
Hadde vært litt synd dersom Co2 bare feis ut av sikkerhetsventilen ;D
Test det selv på et helt fullt fat, hvis du er usikker. Men vær obs på at selve fatet nok har en grense for hvor mye det tåler.
Tipper det knaket fælt i fatet
Fult fat med vann er viktig, sprekker det blir det et splæsj, er det gass i blir det et smell, 5 bar tilsvarer ca, 100 gr. sprengstoff.
tenker ikke å teste hva fatet tåler nei :noway:
Siden jeg hadde en karbonering på et fat som ble for liten kom jeg til å tenke at hvis sikkerhetsventilen slapp ut trykk tidligere, ville eventuelt dette skje:
naturlig karbonering ved ca 21 grader, ønsket Co2 nivå 2,6, og ventil løste ut/slapp gjennom ved <2 bar, ville karboneringen svikte pga trykktapet.
så når øllet etterpå ble avkjølt og tappet så var det selvfølgelig mindre trykk på fatet, men skaden var alerede skjedd ved karbonering ved høy temp...
Det kan være flere ting som lekker. Ser ofte at noe lekker på fatene.
Dersom du har flere fat ville jeg byttet over inn/ut-ventiler og lokk, slik at du "berger" øllet. Vanligvis så vil lekkasjer høres/komme frem på en såpetest, men er den veldig liten så kan den slippe unna. Dersom du ikke har flere fat kan du sikkert åpne fatet og sjekke ventiler/lokkpakning og sette dette inn med et matvaregodkjent fett.
Jeg rister inn CO2 på opp mot 3 bar ofte, så det skulle være helt trygt å teste på 2-3 bar.
Tipper det knaket fælt i fatet
Fult fat med vann er viktig, sprekker det blir det et splæsj, er det gass i blir det et smell, 5 bar tilsvarer ca, 100 gr. sprengstoff.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.