Single Hop IPA

Flasket Nøgne Ø IPA (hjemmebryggversjonen) idag, og som en sann IPAholic vil jeg nå prøve meg på en serie med Single Hop IPA varianter.

Håpet på noen innspill fra dere i så måte:

* Malt: Tenkte å kun gå for 100% Pale Malt, er det noe poeng i å ha det noe mer komplisert enn dette?

* Humle: Simcoe, Citra. Nelson Sauvin - andre "må ha" varianter?

* Humleskjema: 60min, 10min, 5min, tørrhumle? Det blir vel mest riktig å lande på samme IBU pr steg? Totalt tenkte jeg ~100IBU var passende?

* Gjær: Gjøre det enkelt å bruke rehydrert Safale US-05 på alle?

"Kjør debatt"  ;D
 
Spanande!
Skjønner at fokuset er humle, men vil du ikke ha en liten klype krystallmalt en gang? Får da være grenser for lite fylde ;)

Prøv også Amarillo humle. Nam! Og tørrhumle, ja.
 
Jeg syns i og for seg det kan være godt med bare pale malt, men litt avhengig av hvor sterk den skal være tror jeg 100 IBU kan føles litt ubalansert.
Jeg har en som bare er laget av pale malt med og på 1062 og IBU på ca 65. Den er flott. Selvfølgelig smak og behag det her.
 
P-I Knutsen skrev:
* Malt: Tenkte å kun gå for 100% Pale Malt, er det noe poeng i å ha det noe mer komplisert enn dette?

Litt avhengig av hva du vil teste, så kan du kanskje gjøre det enda enklere å kjøre med kun ekstrakt? Dersom du vil bli kjent med humlene, så er jo IPA et øl med veldig tilbaketrukkent maltpreg, så maltsammensetninga er ikke det viktigste.

* Humle: Simcoe, Citra. Nelson Sauvin - andre "må ha" varianter?

Cascade er jo klassikeren, så jeg ville tatt med den også. Citra og Nelson mener jeg er ganske like, så kanskje kutte en av dem?

* Gjær: Gjøre det enkelt å bruke rehydrert Safale US-05 på alle?

Ja.
 
Takk for innspill!

Da går jeg rett of slett for LME, i beste KISS ånd.

Amarillo og Colombus er lagt til humlelisten, og vurderer å kutte enten Nelson eller Citra. Cascade er det rikelig av i Nøgne Ø sin IPA klone, så hadde tenkt å droppe den i første runde.

100IBU er kanskje drøyt ja, flere som har erfaringer her?
 
Om du tenker å bruke ekstrakt ville jeg også vurdert litt sukker for å sikre utgjæringsgraden.

Hva med en engelsk humlevariant? EKG feks.
 
Peter T skrev:
Om du tenker å bruke ekstrakt ville jeg også vurdert litt sukker for å sikre utgjæringsgraden.

Godt poeng, det hadde jeg faktisk allerede tenkt på - rundt 10% tenkte jeg?

Peter T skrev:
Hva med en engelsk humlevariant? EKG feks.

Det får bli runde to  :)  i utgangspunktet er jeg mer svak for amerikansk IPA - synes engelske humler passer bedre til andre ølvarianter (feks bitter, porter, stout)...
 
P-I Knutsen skrev:
100IBU er kanskje drøyt ja, flere som har erfaringer her?

For å få et inntrykk av humla, og ikke bare ei bitterbombe, ville jeg gått for et sted rundt 6,5% og 55-65 IBU.
 
Har brygget to utgaver av Dogfish Head inspirerte 90min IPA´s. En med cascade og en med amarillo. Veldig gode begge to, amarilloen best! Jeg heiv i 10gr humle hvert 5´te minutt, i 90 min, og tørrhumlet med 60gr. IBU ca 120. 20 liters batcher. Skikkelig humlesnadder :)
 
P-I Knutsen skrev:
* Humle: Simcoe, Citra. Nelson Sauvin - andre "må ha" varianter?

* Humleskjema: 60min, 10min, 5min, tørrhumle? Det blir vel mest riktig å lande på samme IBU pr steg? Totalt tenkte jeg ~100IBU var passende?

Bittersmak per IBU varierer voldsomt mellom humleslagene, etter min mening. Jeg ville gått for noe lavere IBU, slik at du får muligheten til å faktisk smake det. 60 IBU er stort sett greit. Columbus, Chinook og Cascade er nevnt, Centennial er en annen og nært relatert. Amarillo, selvfølgelig. Jeg ville hevet inn en engelsk også for variasjonen sin del, og stemmer på Challenger eller Styrian Golding (greit, den er slovensk, men).

Drikker på en Columbus-IPA for øyeblikket, og synes absolutt at det er en must-have.
 
Da blir IBU'en tonet ned til rundt 60.

De siste minuttene med humletilsetning er vel smaksmessig avgjørende uansett, og spesielt tørrhumling gir vel minimalt med IBU "utbytte"?
Men er det noe poeng å ha mer enn 40-50gr på de siste tilsetningene for en 20-25l batch?  :jaha:
 
P-I Knutsen skrev:
De siste minuttene med humletilsetning er vel smaksmessig avgjørende uansett, og spesielt tørrhumling gir vel minimalt med IBU "utbytte"?
Men er det noe poeng å ha mer enn 40-50gr på de siste tilsetningene for en 20-25l batch?  :jaha:

Litt avhengig av om du mener 40-50g totalt eller i vær tilsetning. Om det er snakk om 40 - 50g per tilsetning tror jeg det er flott.
Da vil du få en markant humlesmak og armoa uten at det tar helt over. Tørrhumle gir vistnok ikke noen IBUer nei.
Men vær obs på at så store smak og aroma tilsetninger i kokende vørter vil bidra med en god del.
 
Peter T skrev:
Litt avhengig av om du mener 40-50g totalt eller i vær tilsetning. Om det er snakk om 40 - 50g per tilsetning tror jeg det er flott.
Da vil du få en markant humlesmak og armoa uten at det tar helt over. Tørrhumle gir vistnok ikke noen IBUer nei.
Men vær obs på at så store smak og aroma tilsetninger i kokende vørter vil bidra med en god del.

Tenkte 40-50gr på hhv 5min og deretter tilsvarende på tørrhumle. De øvrige tilsetningene blir ihht IBU på 60 målet.
 
Da har jeg kjøpt inn 15kg LME, og endte med humlene Citra, Colombus og Simcoe. Det blir utgangspunktet til første serie med Single Hop IPA for min del.  ;D
 
Tilbake
Topp