Single Hop IPA

Da er to av tre til gjæring: Citra og Colombus. Traff litt ulik på OG, hhv. 1068 og 1065 - men ikke så verst likevel. Årsaken er nok en kombinasjon av ulik størrelser på kjelene (ene vid, andre høy) og at det var litt vanskelig å veie opp eksakt LME fra 15kg dunk.

Til 4.5kg LME hadde jeg 500gr sukker for å bedre utgjæringsgrad. Jeg måtte imidlertid spe på med litt demerera sukker (100gr) siden jeg bare hadde 400gr vanlig farin igjen. Burde vel ikke gjøre så mye håper jeg?

Simcoe må vente til senere i uka da det ikke var plass til mer enn to kjeler på komfyren i gangen:)
 
Satt i går og leste i eZumurgy (eller hvordan det nå staves), hvor det var en som hadde testet forskjellige pilshumler mot hverandre.
Han tok da hensyn til oljeinnholdet i de forskjellige typene for å få nogenlunde samme intensitet også på smak og aroma.
Dvs at han først beregnet nødvendig mengde smak og aromahumle, for så å legge til bitterhumle til slutt for å nå ønsket IBU.
 
Og da var også Simcoe humlen klar til gjæring! Har samtidig tørrhumlet de første to rikelig i kveld, det lukter himmelsk på gjæringsrommet.

Jeg rakk samtidig en prøvesmak av de 2 dager gamle bryggene, må si at Citra'en lover veldig godt  :)
 
Puh! Da var endelig alle tre brygg over på flaske for karbonering.

Det måtte stå vel lenge siden jeg midt oppe i alt ble syk...

Sliter også med å få ned FG på tross av sukkertilsetning, endte på mellom 1018-1020 :( ikke helt happy der. Men smaksprøvene var ikke så verst likevel.
 
Spennende prosjekt.

Lager selv en Single Hop Nelson Sauvin i dag.

Jeg bruker Maris Otter fordi jeg har meget gode erfaringer med det, dessuten bruker både NØ og Brewdog det.

En Single-Hop Sorachi Ace kan også være noe, fordi denne humlen blir sjelden brukt i annet øl. Gir sitronaktig smak.

Å brygge Single Hop er meget nyttig for å lære humlen godt å kjenne, og ofte smaker det veldig godt også.

Synes selv at IBU på 50-60 ofte er nok, selvom en dobbel IPA kan være godt.
Min favoritt er også amerikansk IPA.  :skitbra:
 
Jeg syns Sorachi Ace minner mer om hubba bubba enn sitronaktig. Morsom humle.

Sent from my Galaxy S 2 using tapatalk.
 
igniztion skrev:
Jeg syns Sorachi Ace minner mer om hubba bubba enn sitronaktig. Morsom humle.

Sent from my Galaxy S 2 using tapatalk.

Hoppa Bubba? En idé til en ny tyggis?
 
;D Sorachi Ace ja...

Legger dette til minnet i en eventuelt serie II.

Måtte prøve en blodfersk prøve av Citra igår kveld (bare karbonert siden lørdag) - snakk om tropical sunshine! Ekstrem tropisk smak i tillegg til den mer velkjente sitrusprofilen.

Skal komme tilbake med en parallellsmaking av alle tre når de har fått noen flere dager på seg :skaal:
 
Hvordan ble disse? Vurderer en single-hop IPA med Simcoe neste brygg, da både jeg og min "bryggeassistent" mente denne utmerket seg blant en rekke humler vi luktet på under et besøk fra Atna bryggerier.

Er dog usikker på hvordan jeg skal beregne Smak/Aroma/tørrhumletilsetningene mtp smak... Bitterhumle er grei da den kan styres opp mot IBU, men hvordan vet jeg at jeg har "passe" av de andre?
Er nybegynner og usikker på hvordan gå frem her, om noen kunne hjulpet med dette hadde jeg vert glad.

kan koke ca 20l i kjelen, så med etterfylling av vann er vel 20l batch et greit utgangspunkt.
 
Jeg syntes alle tre ble veldig bra, og veldig gode eksempler på hver sin humletype.

Jeg hadde humle til ca 60 IBU fordelt over 60/10/1 min, og deretter på 20l tørrhumlet jeg rikelig etter 3 dager med 60gr.

* Colombus skiller seg ut med sitt klare tre/furunål preg, her er sitruspreget i bakgrunnen. Kanskje en mer krevende og kompleks smak enn de to andre.
* Citra begynte som en "tropical explosion" variant  ;D men roet seg etter 1 måneds lagring til en frisk og lettdrikkelig sitrus men med masser av tropiske frukter i bakgrunnen (ananas, pasjonsfrukt, mango).
* Simcoe hadde et noe renere sitruspreg enn Citra og var mer drevet av grapefrukt, en mer harmonisert smak kanskje enn Citra.

Alle er nå drukket opp  :skaal:
 
Har stående Mikkeller sin singel hops serie stående. Gleder meg å drikke de :)

Har også en singel hops citra apa til gjæring
 
Simen V skrev:
så om jeg forsto deg riktig hadde du like mye i hver av de tre humletilsetningene?

Jeg tørrhumlet med samme mengde på alle tre ja, men under koken justerte jeg slik at jeg fikk totalt IBU ~60 (altså avhengig av alfasyre).
 
Da er jeg igang med serie 2 av Single Hop IPA, denne gangen er det to nye og et gjensyn. Jeg kjører nå all grain BIAB istedenfor ekstrakt:

* Sorachi Ace
* Citra (klarte ikke å la være å prøve en gang til)
* Mosaic
 
Tilbake
Topp