Mikkeller singelhop

Hei,

Tenkte å prøve meg på mikkeller sine singelhop varianter av ipa, og funnet oppskriften:

Thanks for your mail.

Wow! 10 at the same time - that is awesome. Thanks for promoting Mikkeller.

For the single hop beers they are all brewed with the same base-recipe:
67% pilsner malt
11% Cara-Crystal
11% Munich II
11% Flaked Oats

Yeast is American ale (Wyeast 1056/WLP099)

Hops 60min, 15min, whirlpool and dry.
About 100IBU.

Hope you can use this!

Best, Mikkel
------------------------------


Noen som har noen anelse om hvor mye humle han bruker på de forskjellig humle steppene eller godt forslag til hvor mye man burde bruke?
 
Prøv med ca 2.5-3g/l. 60-min humle til ønsket bitterhet gitt hva de andre tilsetningene bidrar med.
 
Prøver jeg meg på det, men et dumt spørsmål, g/l, er det for det totale kokevolumet, eller liter som havner i gjæringskarret man bruker da?
 
Ja det er greit, tar uansett ikke høyde for loss til trub i beersmith, så da blir det å bruke batchsize :) takk for kjapp respons!!
 
Vet ikke ikke hvordan det er med de andre singlehop-ølene, men Simcoe-varianten har 60 gram (13 % alfa) på 60 minutter, 60 på 15, 60 på 1 og 40 som tørrhumle til en batch på 20 liter. Miguel er nesten spot on. Dette er fra "Mikkellers bog om øl". Mesketemp oppgis til 67 grader.
 
Sist redigert:
Supert, var ikke så langt unna det jeg hadde tenkt til å prøve meg på, tenkte å gå for:

20g @ 60
40g @ 15
80g @ whirlpool
60g @ dry
 
Vil anta at mangdene vil variere. En tin er beregning av bitterhet, men så er jo de forksjellige humlene ulike mtp hvor "potente" de er. Synd det ikke er et mål/rangering for det, så hadde det vært enklere å mekke oppskrifter :).
 
Tilbake
Topp