sirkulere eller skylle malten?

har nettop begynt og brygge allgrain og vi i bryggegjengen er litt usikre på måten vi skal skylle malten på. vi har nå gjort det to ganger, den første gangen skylte vi malten med vann på 75 grader før vi begynte oppkoking. andre gangen gjorde vi det samme men denne gangen lot vi det sirkulere sammen med den andre utvunnede malten i ca 10 min på 75 grader. så hva er best? og kun kjøre gjennom rent vann, eller sirkulere som vanlig på 75 grader?

Det lønner seg altid å sirkulere/resirkulere noen liter av mesken for et klarere øl.
Tilsetting av skyllevann kan gjøres på flere forskjellige måter, og der blir vi sannsynligvis ikke enige om hva som er best.
Det tror jeg avhenger av utstyr og smak og behag.
Jeg personlig partiskyller (batch sparger) og liker det. Da resirkulerer jeg minimum 5-6 liter ved hver skylling.

magne1972 skrev:
Jeg personlig partiskyller (batch sparger) og liker det. Da resirkulerer jeg minimum 5-6 liter ved hver skylling.

Mener ikke å kuppe tråden, men jeg sitter og tenker på det samme. Kan godt lage en ny tråd hvis det er ønskelig
Har kjøp meg Igloo 51 liter og skal brygge 20-25L batcher. Planen var å bygge en kobber manifold, (har kjøpt deler) men ser i en annen tråd at du kun benytter strømpe.

Kunne du være behjelpelig å dele litt tips rundt et slikt oppsett for meg? Og om jeg kan få det like godt til med en manifold siden jeg allerede har kjøpt delene

Så lenge du planlegger å partiskylle fungerer manifold og strømpe like bra.
Hvis du senere har planer om kontinuerlig skylling trenger du manifold.
Manifold krever litt mere jobb å lage, men er nok mere fleksibel løsning. Strømpe er veldig enkel å montere på f.eks. En rørstuss banket inn i en bordgjennomføring (jeg har gjort dette). Og strømpen er ferdig, mens manifold av rør må slisses opp.
Har du delene er selvfølgelig manifold greit. Finner flere ideer her på forumet, og i john palmers how to brew på nett.

Temperaturen på skyllevannet bør ligge mellom 75 og 80 grader. Bare husk å røre godt i mesken ved hver vann-tilsetning når du batch-sparger. Jeg har pleid å fordelt 3 vanntilsetninger, og rører i ca. 1 minutt ved hver vanntilsetning. (1 minutt er ganske lang tid å stå å røre!)

Deretter: De første 3-4 literne resirkulerer du. Så lar du vørteren renne i gryta. (Gjelder ved hver vanntilsetning)

Jeg fikk nesten alltid godt over 80% utbytte da jeg drev med batch-sparging, litt avhengig av styrken på ølet.

Edit: Chris Knight har en rekke videoer på Youtube som viser prosessen i detalj. http://www.youtube.com/watch?v=eIGrsGPVA_Y

Tilbake
Topp