Sirkulere skyllevann

Jeg skyller ved å helle varmt vann over maltrøret som henger over braumeisteren. Sist jeg brygget begynte jeg imidlertid å tenke på om det hadde vært en god idé å henge maltrøret over en stor kasserolle (eller i mitt tilfelle, en gjæringsbøtte), for så å bruke en pumpe til å sirkulere skyllevannet tilbake over maltrøret en stund. Vil skyllevannet da bli søtere og søtere, eller sirkulerer jeg bare sukkeret tilbake i malten?

Vannet vil bli søtere og søtere, mens vannet inne i maltrøret blir mindre og mindre søtt. Når samme sukker mengde er nådd, vil det trolig ikke skje så mye mer.

Med ferskt skyllevann har du den fordelen at skyllevannet ikke har noe sødme, og at du teoretisk da kan hente ut mer sødme enn i det første tilfellet.

Men teori og praksis kan være forskjellig her, bl.a. beroende på hvilken metode som gir best skylling mht kanalisering i mesken osv. Så min konklusjon blir: Aner ikke. men sikkert artig å prøve, har tenkt noe lignende selv.

Jeg tror kanskje du ville fått ut litt mer av godsakene. Men en utfordring blir å holde på temperaturen på skyllevannet. Synker denne for lavt og du sender det igjennom mesken igjen så blir det mer og mer tyktflytende og mere vil ligge igjen i mesken.

Ørnegård skrev:
Jeg tror kanskje du ville fått ut litt mer av godsakene. Men en utfordring blir å holde på temperaturen på skyllevannet. Synker denne for lavt og du sender det igjennom mesken igjen så blir det mer og mer tyktflytende og mere vil ligge igjen i mesken.

Ja, det kan jo være.. men jeg synes mesken holder seg varm kjempelenge, så temperaturen burde ikke synke så alt for mye. Jeg rekker sikkert å sirkulere alt vannet to-tre ganger, hvilket jeg tenker at burde være mer effektivt enn å skylle bare en gang.

Jeg har begynt å skylle, og sirkulerer da skyllevannet kontinuerlig. Det jeg har oppdaget er at jeg får ut mer mengde, og antar da at jeg har fått bedre utbytte av mesken. Eksempelvis tømmer jeg mesken helt, tilsetter 30 liter vann til skylling, og får tappet ut 33 liter etter noen minutter med sirkulering.

Larzan skrev:
Jeg har begynt å skylle, og sirkulerer da skyllevannet kontinuerlig. Det jeg har oppdaget er at jeg får ut mer mengde, og antar da at jeg har fått bedre utbytte av mesken. Eksempelvis tømmer jeg mesken helt, tilsetter 30 liter vann til skylling, og får tappet ut 33 liter etter noen minutter med sirkulering.

Fiffig, men pussig. Det kunne vært vannet som fikk høyere massetetthet pga. avtakende temperatur, men kanskje ikke i løpet av få minutter.

Tilbake
Topp