Skal lage meg en Kaffestout

Jeg har brygget denne ett par ganger, og må si det er min favoritt stout. Har lyst å lage en kaffestout med den som base.
Snakket litt med en hyggelig medarbeider på brygging.no på Stord som mente jeg burde lage havre stouten sammen med Melkebart.
Altså brygge 50l med en combo av dem for så å tilsette 2 liter kaldpresset kaffe laga på 70g presskanne kaffe pr. l etter stormgjæring.
Kan dette bli godt?
Har blitt forklart att det jeg skal brygge er en frokost stout. Drikker ikke øl før lunch i utgangspunktet... må jeg endre på drikke vannene mine?
 
både ja og nei, du skal være forsiktig med koffein etter kl. 6,
men på den annen side så blir jeg ofte litt daff av øl tidlig på morgenen
Er nok en endel som vil påstå jeg har godt å bli en smule daffere.... men har du trua på oppskriften?
 
Altså brygge 50l med en combo av dem for så å tilsette 2 liter kaldpresset kaffe laga på 70g presskanne kaffe pr. l etter stormgjæring.
Kan dette bli godt?
70 g/l er en del høyere enn det jeg har sett andre steder. Varierer fra et par g/L til 10-12 om jeg husker riktig.

Kaldtrukket kaffe er mye brukt. Men det virker som det er en trend mot å tilsette direkte et par dager i karet før flasking. Det er også noen som lager en kaffeessens med sprit vodka/ bourbon er mest brukt. Både grovt kvernet og hele bønner brukes.

Hvordan er erfaringen med infeksjon etter tilsetting av kaffe? Kverna i seg selv kan være en faktor? Det er såpass vanlig med kaffestouts og ingen nevner dette som er problem, slik at jeg antar det er lite grunn til bekymring.
 
Tilbake
Topp