Skum etter en tid på fat

EndreS

Norbrygg-medlem
Hei.

Ser at ette med skum er et veldig debatert emne her på forumet. Jeg har søkt veldig kjapt og fant ikke umiddelbart samme problem som jeg har.
Jeg satte en bitter i høst. Denne har jeg hatt på fat og etter at jeg gikk over til 3/16 rør har jeg normal ingen skum problem, men dette gjelder ikke dette ølet.
Jeg tappet det helt fint for en måneds tid siden, men nå er det nesten bare skum som kommer ut.
Bruker vel omtrent 1 bar trykk når jeg tapper.

Noen tips?

Endre

Mere karbonert nå enn i starten, fx. ustabil regulator.
Temperaturøkning.
Det verste av alt, infeksjon.
Mere klårnet etter vert så det kommer grums i starten.
Mørke øl skummer lettere en lyse.

Hmm, frykter kanskje en infeksjon. Jeg har ikke trykk på fatet konstant ettersom jeg har flere fat enn uttak på gassflasken.
temperaturen er kanskje litt høyere nå som det er mildere i været og fatene står i kjelleren, men det er maks snakk om noen få grader.

Har ikke merket noen bismak, men er det andre tegn som kan peke på en infeksjon?

Endre

Trykk endrer seg med temperatur.

Men, av egen erfaring så merker jeg at det skummer litt mer jo mindre øl jeg har igjen på fatet. Når det nærmer seg slutten på et fat så skrur jeg faktisk bare av co2 tilførselen.

Det er ikke så mye igjen, så det kan jo være det. Satte fatet ut i går i mangel av kjøleskap og fikk ned tempen noe. Da jeg prøvde å tappe en halvliter kom de første par desiliterene ut som det skulle, men så gikk det over til skum igjen. Mener også at ølet er mer grumsete enn det var før, kan det være som Oddvar var inne på, grums som kommer i veien?

Har du bevega på fatet blir det ofte litt grumsete. Infeksjon kan også gjere det grumsete.
For å sjekke kan du jo blø av trykket på fatet og så sette på rett tappetrykk igjen etterkvart som det trengs. Stiger trykket av seg sjølv i fatet over tid ved konstant temperatur er det noko som skjer nedi der. Altså noko som produserar gass.

Tilbake
Topp