Skumproblemer

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg sliter endel med mye skum!
Når ølet er på fat, karbonerer jeg med 1 bar i en uke. Deretter reduserer jeg trykket til en halv bar. De første to-tre dagene er det OK, men så begynner det. Får 4 cm øl i glasset og resten skum. Det synker jo etter en stund så jeg kan tappe videre, men jeg skulle gjerne vært dette foruten.
Slangen mellom fatet og krana er på ca 3 meter. Burde jeg koble fra CO2 mellom hver gang jeg tapper, eller kan den stå tilkoblet hele tiden?
Noen som har gode råd?

Først må du ha et manometer som er korekt, ikke viser 1 bar bår det er 1,3 bar.
Slangelengde i forhold til diameter betyr mye, det skal renne ganske sakte ut av tappekranen for å unngå skum. Hvilke dimensjoner bruker du ?
Ellers er det mye om dette problemet hvis du søker her på forumet.

Er faktisk ikke sikker på slangedimensjonen jeg bruker, men jeg tror det er 6,7 mm innvendig diameter. Den er utvendig litt tynnere enn en BIC-penn, og den stikkes rett inn på nippelen til tappekrana. Er det mulig å få sjekket/kalibrert manometeret på noe vis?

Du har altfor tykk slange, en liten bit 3/16 rør bruker gjøre susen, ca. 2,7 mm innvendig.
Noen bruker å stikke en mindre slange inn i en større for å rdusere, du slipper da noen overganger.
Forøvrig oppgies slanger med indre diameter og rør med ytre diameter eller at dette spesifiseres.
Vi er mange som bestiller rør og koblinger herfra
http://stores.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut_W0QQssPageNameZstrkQ3amefsxQ3asstQQtZkm

Holder det med en liten bit? Hvordan plasserer du den? Holder det med en overgang som har mindre diameter? Må ikke hele slangen være tynnere? Hvor lang bør slangen være?

Mange spørsmål, men forhåpentlig noen opplysende svar. :idea:

Jeg bruker kun ca 2 meter 3/16 PEX rør og John Guest 3/16-3/8 overganger på fatkoblingen og tappekranen, jeg har da ganske høyt CO2 innhold i ølet.
Noen greier seg med overgang fra 3/8 til 30 cm 3/16, men jeg antar da at CO2 nivået er lavere enn mitt, engelsk øl ?

De som satte meg på ideen om John Guest koblinger kunne kanskje hjulpet til med enda bedre rår, jeg husker ikke hvem det var.

Takk for tips!
Jeg har nå byttet til 2m 3/16-slanger, med John Guest-koblinger på endene. Det funker som en drøm, men det renner jo svært sakte. Er det noe man må leve med eller finnes det åtgjerder på dette også?

Dag skrev:
Takk for tips!
Jeg har nå byttet til 2m 3/16-slanger, med John Guest-koblinger på endene. Det funker som en drøm, men det renner jo svært sakte. Er det noe man må leve med eller finnes det åtgjerder på dette også?

tja, prøv og feil metoden, kort den inn til det blir bra for deg.

Hmm, mulig jeg er på bærtur på feil jorde her, men renner det fortere hvis slangen blir kortere? Ølet skal jo gjennom en slange med samme diameter, ett eller annet sted.

Kanskje jeg skulka akkurat den fysikktimen ???

Jo lengre slange jo saktere renner det, eller jo tynnere slange jo saktere renner det, men det er hele poenget her, trykkfall pga. friksjon i slangen, er slangen så tykk eller kort at du får samme trykk i tappekranen som det er i fatet vil det kun bli skum som kommer ut.
Med så tynn slange som 3/16 øker trykkfalle ganske mye ved en liten lengdeøkning så det om og gjøre å finne lengden hvor det renner fort nok uten å skumme for mye.
Dette har jeg ikke lert i noen fysikktime så det er ikke sikkert at du skulket denne  :)

Tusen takk, nok en gang! :ilike:

Det sitter folk rundt omkring med en masse praktisk kunnskap som deler den ut i øst og vest, slik at vi alle lærer noe.
Her på forumet myldrer det!

"Noen ganger er det ålreit" for å sitere en folkekjær artist.

Tilbake
Topp