Slanger til fatøl - hvor?

Nå ser det omsider ut til at jeg er på oppløpssiden mht å skaffe delene til fatølanlegget hjemme. Fikk i dag tilslaget på en CO2-regulator fra EBay UK, 31 GBP med frakt (16 netto):

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130332876593&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:GB:1123
Så nå mangler jeg faktisk bare gass- og ølslanger. Jeg ser at disse skal være henholdsvis 5/16" og 3/16" i indre diameter. Noen som vet hvor jeg kan få tak i disse i Norge - eller må jeg til utlandet igjen? Og hvilke lengder anbefales på ølslangene - er det 5 fot? Ser at en forhandler på Ebay USA (ja, han fra Ohio) tilbyr standardlengder (?) med dette målet. Bare synd at porto til Norge er ca 35 USD....

Jeg har vært inne på forumet tidligere i forbindelse med at jeg hadde kjøpt en CO2/argon-regulator på Biltema, der møtrikken ikke passet til flaska (for vid). Den historien endte med at jeg returnerte regulatoren til Biltema innen 30-dagersfristen.

Hei Henning

Jeg driver også å skal kjøpe slike ting i disse dager.
Hvilke slanger er det som skal være 5/16" og hvilke skal være 3/16"?

Når det gjelder regulator så har jeg hørt at det kan være vanskelig å koble utenlandske regulatorer til norske co2apparater,
om dette gjelder england vet jeg ikke. Verd å sjekke ut i alle fall.

Hvis du har ølkraner uten regulator så kan man f eks gjøre slik:

Litt i overkant av 2 meter med slange med indrediameter på 4 mm (= ca 3/16"). Hvis det er for langt så kan man korte inn etterpå.

Biltema selger noe sånt:
4 mm  5 m    15-300 29,90 kr

Peter T skrev:
Hei Henning

Jeg driver også å skal kjøpe slike ting i disse dager.
Hvilke slanger er det som skal være 5/16" og hvilke skal være 3/16"?

Når det gjelder regulator så har jeg hørt at det kan være vanskelig å koble utenlandske regulatorer til norske co2apparater,
om dette gjelder england vet jeg ikke. Verd å sjekke ut i alle fall.

Den tykkeste dimensjonen (5/16" er lik snaut 8 mm) er mellom regulatoren og inn på fatet (CO2), den tynneste (3/16" lik ca 4,8 mm, kanskje 5 mm går ok) er mellom fatet og tappekrana (øl).

Jeg har vel egentlig forutsatt at britene bruker europeisk standard, jeg er klar over at yankee'ene bruker andre dimensjoner. Vi får sjå. Ikke noe stort tap om jeg har bomma, for så vidt.

Oddvar Demmo skrev:
Du bestiller herfra
http://stores.shop.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut__W0QQ_armrsZ1 så har du det til helgen.
3/8 http://cgi.ebay.co.uk/3-8-OD-Polyth...sh=item1c0c93f106&_trksid=p4634.c0.m14.l1262 har en ytre diameter på 3/8, altså er det et rør

Det er bare å bestille rikelig med rør og conectorer til 200.-  momsgrensen.

Er det da slik at 5/16" (7,9375 mm) indre diameter tilsvarer 3/8" (9,6 mm) ytre diameter, som vel er det som oppgis av de aktuelle selgerne på eBay? Jeg har forresten alt kjøpt armert plastslange på Bauhaus som passer ypperlig til bruk på "gass-siden", så det jeg trenger nå er ølslanger, altså 3/16" eller 4,8 mm ID. Går ut fra at 5 mm også duger, og det burde vel være kurant å skaffe fra en norsk leverandør?

Ellers så stusser (ja, bokstavelig talt  :laugh:) jeg på at stussen på innventilen til fatet synes å være tilpasset 5 mm slanger og ikke 8 mm, så jeg har visst et problem her også. Med mindre det finnes en eller annen overgang å få kjøpt, da.

Henning1 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Du bestiller herfra
http://stores.shop.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut__W0QQ_armrsZ1 så har du det til helgen.
3/8 http://cgi.ebay.co.uk/3-8-OD-Polyth...sh=item1c0c93f106&_trksid=p4634.c0.m14.l1262 har en ytre diameter på 3/8, altså er det et rør

Det er bare å bestille rikelig med rør og conectorer til 200.-  momsgrensen.

Er det da slik at 5/16" (7,9375 mm) indre diameter tilsvarer 3/8" (9,6 mm) ytre diameter, som vel er det som oppgis av de aktuelle selgerne på eBay? Jeg har forresten alt kjøpt armert plastslange på Bauhaus som passer ypperlig til bruk på "gass-siden", så det jeg trenger nå er ølslanger, altså 3/16" eller 4,8 mm ID. Går ut fra at 5 mm også duger, og det burde vel være kurant å skaffe fra en norsk leverandør?

Ellers så stusser (ja, bokstavelig talt  :laugh:) jeg på at stussen på innventilen til fatet synes å være tilpasset 5 mm slanger og ikke 8 mm, så jeg har visst et problem her også. Med mindre det finnes en eller annen overgang å få kjøpt, da.

Sorry men jeg har vert bortreist og uten stabil nettforbindelse, og det i Trondheim  :)
Når det i John Guest sammenheng oppgies 3/8 er det ytre diameter (rør) som gjelder, hva indre diameter angår da må skjekkes i spesifikasjonene for røret, de har ikke jeg.
Bruker du slanger er det indre diameter som oppgies, her må du også skjekke spesifikasjonene for å finne ytre diameter som vi er ute etter i JG sammenheng.
Jeg bruker nå kun JG og tillhørende PEX rør så jeg behøver kun å holde styr på 3/8 eller 3/16.
3/8 passer alle øl og gass koblinger jeg har, Cornelius og Ringnes, i tillegg setter jeg på overgang 3/8-3/16.
At rør oppgies i YD og slanger i ID har jeg aldri sett avvik på men noen ganger kan diameter være spesifisert.

25,4 x 3 / 8 = 9,525
25,4 x 3 / 16 = 4,7625

Takk for at du tok bryderiet med å svare, Oddvar :ilike:

Ser ut til at jeg har løst "problemene" = utfordringene? til slutt. På ølsiden kommer jeg til å bruke vanlig 5 mm uarmert plastslange fra Biltema. Den lar seg tre på kvarttoms "nipler" dvs de stussene som sitter på øl ut på corneliusfatene og endestykkene på perlick-kranene, bare man varmer opp enden i nær kokende vann først.

På gass inn-siden på fatene setter jeg først på en bit med slik 5 mm slange. Utenpå den trer jeg så den armerte slangen fra Bauhaus (ytre diameter 15 mm). Dette gir en god forbindelse uten slark ser det ut til, og med en slangeklemme i tillegg blir den sikkert gasstett også.

Mangler bare at regulatoren fra England dukker opp i posten nå (og at gjengedimensjonen viser seg å stemme ::) ).

Jeg har til nå brukt "næringsmiddel-godkjent" slange fra Tess og PVC-slange fra Clahs Olson fra fatet til tappekrana. De fungerer greit så lenge man tapper relativt kontinuerlig, men hvis ølet står en stund i slangen smaker ølet ekkel plast..

Finnes det noen norske leverandører som leverer tappe-slanger i samme kvalitet som fks. Morebeer? (Hadde slike slanger før, men mistet de under forrige flytting)

Ola på Petit leverer plastslange, samme som han bruker når han lager fleksitapp kranene med skumdemp.
Han har både 3/8  plastslange og 3/16 plastslange og skjøtestykker både 3/8-3/8, 3/8-3/16 og 3/16-3/16.
Ser at det bare er 3/8 slange han har i nettbutikken, men vet at han også har 3/16.
Har aldri merket noen usmak fra disse slangene han selger.

Jeg har brukt de nevnte 4 mm slangene fra BT i et år nå. 5 meter passer fint å dele i to så har du fin skumdemp og grei flyt.
Ikke merket noe usmak selv ved lav frekvens på tapping og heller ikke fått et tredje øre i pannen av slangene.

Gammel tråd, men jeg fortsetter her.

Leser at 4 mm er bra ut fra fat, men jeg finner ikke et eneste sted som selger det som anbefales. Noen som har en link? Jeg har søkt meg blind i dag.

Hadde det vært så lett så. 3/16 på bryggselv er 3mm innvendig. Det får jeg aldri tredd på en picnictap.

leander skrev:
Hadde det vært så lett så. 3/16 på bryggselv er 3mm innvendig. Det får jeg aldri tredd på en picnictap.
http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-komplett

3/8 går rett på en picnic, så bruker du overgang 3/8-3/16 hvis du vil bruke 3/16 rør, det går også med 3mm. slange.
Det er ikke greit dette med dimensjoner, slange oppgies med innerdia. og rør med ytterdia, men noen kaller rør for slange og omvendt, da vet vi ikke hvilke dimensjoner det er snakk om.
Jeg har ikke sett 4mm. slange noe sted men det finnes sikkert.

Mener jeg så 4 mm. næringsmiddelgodkjent slange sist jeg var på Hydroscand i Ålesund.
Ser du holder til i Larvik, så du kan jo prøve denne: http://www.hydroscand.no/kontakt/larvik

leander skrev:
med kokende vann, og tålmodig jobbing kan du nok det :)
Medmindre du har 10mm eller større tilkobling.
Beste slangen jeg har kjøpt er morebeer sine, de var vel ca 3mm innvendig, og 13 utvendig :)
Jeg har nå til min nye kran kjøpt sillikonslange. De er lit grove liksom (slik sillikon er)
Lurer på om det har noe å si for skum..... 2mm innvendig, 5 meter....

Tim skrev:
leander skrev:
http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-komplett

Jeg har denne, og jeg har tilsvarende fra Petit (Flexitap med skumdemp?). Med den fra Petit tapper jeg fint, den fra Bryggselv har jeg kappet og byttet ut slangen på. Petits PEX går nokså greit inni slangen fra Bryggselv, og Petit leverer to meter, ikke en meter som Bryggselv. Så for meg var dette et bomkjøp - som ble reddet av kreativ slangeklemmebruk og slange med 3 mm ID fra Clas.

Tilbake
Topp