Slanger vs rør i hjemmebryggeri

Jeg har ikke annet argument mot silikonslange enn at den ikke tåler særlig trykk. Man kan ikke stenge ut-siden av en pumpe uten at den sveller faretruende, og den klapper lett sammen på sugesiden. Krokete forlegning utføres med innskutte bend, særlig der det kan være undertrykk. Du har sjøl argumentene som taler for slanger, og jeg tenker i tillegg på renhold.

Jeg bruker ølslange fra tess til mitt bryggeri. tåler mange bar, inntil 130 grader 15 min, og er næringsmiddelgodkjent, litt dyr 360+ pr m og er godt fornøyd med den.

Vedlegg

• SL370098_0400.JPG
    SL370098_0400.JPG
    1,8 MB · Sett: 266
Jeg bruker silikonslange (fra Morebeer.com) og har aldri hatt problemer med verken 'sammenklapping' , eller 'svelling' på utsiden.
Bruker en marchpumpe med kuleventil på utgangen og stenger den av innimellom ute at slangene klager over det.

en stor fordel bl. a. er 'mobilitet', i forhold til rør som er stortsett festet i den ene posisjonen. Velgid praktisk å bare kunne skifte noen slanger i stedenfor å jobbe gjennom noen kuleventiler til å få alt til å strømme riktig gjennom et rørlabyrinth.

Aksel A skrev:
Jeg vurderer å bruke slanger i bryggeriet mitt for å spare meg for endel rørbøying, sveising og gjenging.

Silikonslanger som er tenkt brukt: http://www.grene.com/shop/action/pr...500001G27381_Matvareslange+melkehvit+silikon Silikonen tåler temperaturen, og er enkelt å jobbe med. Hygiene og silikon er enkelt ved at man bytter ut slangen når man synes det er på tide.

Hva tror dere er best, 316-stål eller silikonslanger?
Vennligst begrunne påstanden!

Alle "problem" med silikonslange er påpeikt. Men om du har pumpe som ikkje gir særleg trykk går det fint. Angåande rustfritt er det strengt tatt ikkje behov for 316. 304 er meir enn godt nok og er den legeringen som er mest brukt i feks eit meieri.

Tilbake
Topp