Slimaktig guffe i bunnen av ferdigflasket øl.

Hei!

Nå har mitt ferdigflaskede øl stått i 2 dager, og det har nå kommet no slimlignende greier i bunnen av flasken,
men det går vekk når jeg rister/vender litt på flasken.
Problemet er at dersom jeg ikke gjør dette så stiger dette slimet som bobler opp til toppen av ølet og ser ikke no særlig fristende ut.

Er dette normalt? Kan det være farlig?

EDIT:
Det "slimet" er hvitt, forresten.

ChristianJC skrev:
Hei!

Nå har mitt ferdigflaskede øl stått i 2 dager, og det har nå kommet no slimlignende greier i bunnen av flasken,
men det går vekk når jeg rister/vender litt på flasken.
Problemet er at dersom jeg ikke gjør dette så stiger dette slimet som bobler opp til toppen av ølet og ser ikke no særlig fristende ut.

Er dette normalt? Kan det være farlig?

EDIT:
Det "slimet" er hvitt, forresten.

Det er vel mest sannsynlig bare gjæren som legger seg på bunnen av flasken.

Ja. Du ettergjærer på flaskene for å få kullsyre, noe som nødvendigvis gjør at det også blir litt gjær på flaskene. Etter noen dager/uker setter det seg normalt såpass fast i bunnen at det ikke er noe problem å helle neste hele flaska uten at gjæren kommer med.

EtterGJÆRING også, ja...
Jeg har brukt slikt sett fra Europris, jeg da. Smakter knall, for all del, men der står det kun ettersukring :( Synd det da.
Er vel ikke vits å begynne å gjære nå?

Jeg gjæra jo kun i startfasen.

ChristianJC skrev:
EtterGJÆRING også, ja...
Jeg har brukt slikt sett fra Europris, jeg da. Smakter knall, for all del, men der står det kun ettersukring :( Synd det da.
Er vel ikke vits å begynne å gjære nå?

Jeg gjæra jo kun i startfasen.
Du har neppe filtrert ølet, derfor vil gjær og proteiner legge seg i bunn. Dette er helt vanlig og ufarlig. Du finner igjen dette i nøgne ø sine flasker også, blant skjer. Sukkeret du har hatt oppi på flaskene vil bli spist av gjæren som igjen lager alkohol og CO2. Dette kalles naturlig karbonering. La ølet stå rolig i noen dager før konsum, og hell forsiktig i glasset, så blir dette igjen i flasken.

Hvis du har hatt sukker i vørteren rett før flasking så er nok ettergjeringen allerede i gang
Tar gjerne 2 uker i 20 grader før øllet er ferdig karbonert
Etter att kaboneringen er ferdig byner gjæren å feste seg i bunn av flaska, 3 dager kjølig merkes godt men det tar noen uker før det setter seg skikkelig

Når ølet kommer ut av gjæringskaret er det nesten helt dødt. For å få kullsyre i ølet kan du tilsette sukker på flaskene, samtidig som du kirker dem. Det er alltid litt gjær igjen i øl som ikke er filtrert og når du tilsette sukker vil det begynne å gjære igjen. Ettersom ikke CO2-en som dannes under denne sekundærgjæringa kan komme ut av flaska, blir det kullsyre i ølet.

Takk for alle gode svar!

Siste spørsmå, er det en fordel å vende litt på flaskene en gang i blandt slik at det blander seg inn, om det hjelper?

ChristianJC skrev:
Takk for alle gode svar!

Siste spørsmå, er det en fordel å vende litt på flaskene en gang i blandt slik at det blander seg inn, om det hjelper?
Du vil ikke at det skal blande seg (med noen unntak). Etter hvert som dette feller seg ut, vil ølet bli klart og delikat:)

Tilbake
Topp