Sliter litt med å få tett ved varmeelementer i kar.

Mutter - vegg - oring - boks - element.

Det lekker ved elementet, inni boksen. Gjengene til elementet er ikke lange nok til at jeg får på en oring der og.

Bruker 2/16" tykke oringer. Og har klint på silikon ved elementet.

Hvordan har dere løst det uten å måtte ty til silikon?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Æsj, har ikke store nok skiver.

Men hvordan tetter skiva? Gjengene går jo fortsatt gjennom skiva, og vannet vil jo følge gjengene?
 
Har du bilde/link til kar, gjennomføring og element?
Bruker normalt ikke flytende tetn middel på o-ringer.
 
Nå har jeg satt det inninder bordet igjen, og har startet å brygge, så blir tungvindt å få et ordentlig bilde..

Ett av problemene er at jeg har kjøpt feil koblingsboks. De to andre karene lider ikke av det samme, men denne boksen fra CO er for myk, slik at det blir ikke en rett flate mot o-ringen.
 
Problemet er vel at veska følger gjengene under o-ringen og det ikkje er skikkeleg tett mellom boks og elementet. Kva om du limer elementet og boksen saman med tec-7, lar det herde skikkeleg før du skrur sammen, så ikkje du skvisar ut tetningsmassen. Om det ikkje blir tett då kan det kansje hjelpe med gjengetape på gjengene i tillegg.
Men det er kansje slik du har gjort det.
 
Har brukt silikon på elementet mot boksen. Denne delen blir ikke varm i det hele tatt, og selv om silikonen er gradert opp til 130 grader så liker jeg ikke å måtte bruke silikon, føler det er et plaster.

Ja, jeg har aldri skjønt hvordan dette skal fungere, men med mindre jeg tar feil er dette oppskriften til Electric Brewery. I mitt hode så vil jo vannet følge gjengene, forbi oringen som er mellom kjelevegg og boks, og ende opp inni boksen. Så jeg skjønner ikke hvordan det skal bli tett uten å ha en oring-mellom elementet og veggen i boksen i tillegg, inni boksen.
 
Jeg har bare brukt gjengeteip og O-ring mot mutter på innsiden. Har dette på to kjeler, aldri hatt noe problem.........
 
Hvor får folk tak i metallskiva som trengs? Den jeg har funnet på koster jo både buksa og skjorta for frakten.. (240 kr ca i frakt både via Amazon og Ebay). Noen alternativer enten i Norge eller utland?

@pkj : Mente du at du ikke trengte denne skiva i det hele tatt eller?
 
Bruker heller ikke skive. Elementgjenger med mutter - kjelevegg - oring - boksvegg - element + silikontetting. Hadde ikke sjans til å få det tett inni boksen uten silikonen.
 
Tilbake
Topp