Sliter med OG,FG på slike ferdigsett fra Ølbrygging etc

Hei :) er ny innen hjemmebrygging men har nå fått meg igjennom 10 sett fra Ølbrygging og Bryggselv.no men på lle disse settene så sliter jeg med og oppnå korrekt OG og FG samt 25L som settene skal ha til slutt.

OG har jeg blitt bedre på med mer skylling men ofte stopper FG på 1025 på alle disse settene både med tørr og våtgjær. Jeg bruker refraktometer, måler etter 10 dager samt etter 14 dager for og se om FG har endret seg men den står fast.
Det betyr at jeg havner på alkoholprosent på ca 3% istedet for over 4% som jeg skal ha til slutt og jeg er alt for ofte på 20L istedet for 25L pga at jeg koker litt lengre enn 90min pga at jeg ønsker å få OG høyere opp.

Ølet smaker bra og kullsyre på flaskene ser det ut til at jeg nå klarer å få til(slet litt der i starten med for tykk sukkerlake)

Er det noen som har tips og komme med til meg om hva jeg ev bør endre på ?
Jeg mener og ha full kontroll på meskingen, da jeg starter på 68gr på vannet og dette blir da liggende på ca 62-66gr i 90 minutter så skyller jeg igjennom ca 40liter gjennom meskeposen min før jeg til slutt skyller med nytt rent vann på 70gr da ca 6-7liter.

Tar gjerne imot forslag til endringer for jeg finner liksom ikke noe mer tips i de bøkene jeg har kjøpt.

Du kan ikke bruke refraktometer etter at gjæring har startet, med mindre du regner om verdien. Måler du 1.025 med refraktometer så vil jeg tippe av faktisk FG ikke er langt unna 1.010. Under 1.010 også.

Åj, da er det noe jeg ikke helt har forstått her, kjøpte dette: https://www.bryggselv.no/utstyr-til...ter/Refraktometer-0-170-OE-400068-p0000000410
Så da trudde jeg at SG var den verdien jeg satt med etter mesking og OG etter koking og FG etter gjæring, så skulle jeg ta tallet OG og trekke ifra FG for så å gange dette med 131,25 for det skulle da fortelle meg alkoholprosenten men du sier at da er det ikke helt slik ? Da ble mange av mine litt mer erfarne bryggevenner også litt skeptisk her, hvor vil jeg i såfall finne en kalkulator for dette for de aller fleste av mine sett stopper altså på 1025-1030 etter 10 og 14 dager og om jeg gjærer opptil 17 dager så har jeg hele tiden samme verdi.

OG er verdien når du tapper vørteren over i gjæringskaret.
FG er verdien på ferdig gjæret øl til flasking
SG er verdien du måler underveis i mesking, koking, gjæring osv.

Så lenge det er alkohol i vørteren kan du ikke bruke refraktometer. Da bør du bruke hydrometer.

Les nederst i produktbeskrivelsen i linken til refraktometeret ditt.

Edit. Som du har gjort ser jeg. Hva lurer du på? Bruk kalkulator nummer to i den første linken.

Sist redigert:
Da er det mulig jeg forstår litt her, mitt refraktometer viser jo også Brix ser jeg så hvis jeg har fattet dette korrekt nå da så har jeg en OG på 1.055 og en brix ferdig gjæret på 6.3 som da i følge kalkulator 2 gir en alc % på 5,91 høres det ut som om jeg tenker riktig da ?

Jaggu. Det er vel forskjellige tall som ligger i bunnen av de forskjellige kalkulatorene.

Sist redigert:
Jeg tullet det til i hodet mitt og forandret de to innleggene mine ovenfor. Kalkulatoren stemmer helt sikkert.

Anbefaler uansett å anskaffe hydrometer. Koster lite, og er enkelt å bruke til ferdig gjæret brygg (og for den den også til brygg som er under gjæring).

Det skal jeg skaffe meg ja, syntes liksom dette med refraktometer hørtes så enkelt ut siden jeg kun trengte en dråpe for og måle men dere har lært meg mye nå, alt jeg har laget har stoppet på ca 1.025 og det viser jo seg da at det er riktig når man regner om WIX :) da er det bare å fortsette da i samme stil men med litt mer skyllevann så har jeg også mer korrekt mengde etterhvert. Takk alle sammen :)

Refraktometer er fantastisk å ha under selve brygginga, men jeg stoler mer på hydrometeret under og etter gjæring. Har liksom ikke fått fot for all denne omregninga, jeg da.

Tilbake
Topp