Slutter ikke å gjære/masse skum

Jeg har brygget 4 BIAB-brygg nå,og alle har stort sett sluttet å gjære etter 3-4 dager ( har latt dem stå lenger)..
Har nå en Blonde som ble satt til gjæring den 8. Mai(22 grader).
OG var 1040 og er nå 1006,men det plopper i gjærlåsen i ny og ned,samt at det fortsatt er 3-4 cm med skum.

Har brukt 2,5 kg pale malt og 100gr cara-pils,samt US-05.
Batchen er på 14 liter og en pakke gjær ble benyttet.

Er det normalt at det gjærer så lenge,eller er det infeksjon på gang?
 
Har selv vært utfor at skummet ble liggende en stund, dette var dog på en wit. Jeg tok noen målinger over flere dager og de viste det samme (1.004) Så etter 3 uker desinfiserte jeg en sleiv og pelte skummet opp. Kunne sikkert ha satt dunken kjølig et par dager og da hadde det nok gjort samme nytten.

Det at det plopper i gjærlåsen trenger ikke å bety at det fortsatt gjærer, det kan være co2 som slipper i ølet. Det beste er nok å ta et par målinger til. La det uansett stå 14 dager  ;)

Det trenger absolutt ikke bety at det er en infeksjon på gang nei  ;)

Har du fortsatt dette skummet om etter 14 dager og du fortsatt måler 1.006 kan du enten sette gjæringsdunken kjølig et par dager eller eventuelt bare tappe ølet fra under skummet  ;)
 
Hiver meg på her;

Har satt en lager som har stått å gjøret i fryser i 12-13dg, nå har den stått i over 14dg i romtemp - det bobbler fortsatt. Co2 eller gjærer det fortsatt?
 
Tilbake
Topp