Smak fra bitterhumle?

Bygdis

Norbrygg-medlem
Opplever stadig vekk at oppskriftene jeg finner i Brewfather inneholder 2-3 forskjellige bitterhumler I 60min tilsetningen.
Er det noen som har erfart at dette gir et annet resultat enn om man holder seg til en dedikert bitterhumle.
Jeg var helt sikker på at det man tilsatte på 60 min kok ikke ga noen form for smak eller aroma, kun bitterhet.
Så hva er da poenget med å splitte dette opp i så mange forskjellige?

Her er det nok mange med et større erfaringsgrunnlag enn meg, men jeg er overbevist over at bitterhumlene bidrar til smaksbildet. Jeg hadde samme antagelse som deg, basert på hva man leser «overalt» og brukte Nugget som bitterhumle. Den gav ølet mitt et krydrete preg som jeg ikke syntes noe om. Jeg byttet til Magnum og opplever at denne er mer nøytral enn Nugget.

Jeg tror nok ulike bitterhumler kan gi (små) utslag på smaksbildet. Magnum, som Morten skriver, er kjent for å gi et nøytralt preg, mens for eksempel Admiral visstnok skal gi et ørlite hint av appelsinmarmelade. Og så er det jo flere som mener at edelhumle tilsatt ved kokestart gir et «mykere» og mer autentisk preg til visse stiler enn hva man oppnår med for eksempel Magnum. Rendyrkede bitterhumlevarianter er jo en forholdsvis ny greie i ølbryggingens historie.

Men å mikse bitterhumle for å oppnå resultater i aroma og smak? Der tror jeg personlig at det ikke er så mye å hente.

Tilbake
Topp