Smak....("løst")

Hei  :)

Har et lite nybegynnerspørsmål angående smak på ølet (mengden smak).

Har til nå brygget 5 forskjellige brygg fra noen all grain sett vi bestillte sammen med bryggingsutstyret.
Dette er 22 liter brygg hvor malten er ferdig kvernet og målt opp for oss.
Det blir godt øl, men jeg syns det er for lite smak på ølet. Smaker liksom litt for lite.

Er det noe "åpenlyst" som kan være årsaken til slikt?  :bank2:

Vi begynner å få orden på det meste andre, for brygga blir bedre og bedre etterhvert som vi lærer. Men dette er liksom noe smak som mangler.
 
Jeg har ingen erfaring med dette problemet selv. Ser at dere fikk maltet ferdig kærnet. Har forstått det slik at en bør bruke nykværnet malt, og at en vil miste smak og aroma gradvis etter det er kværnet. Vet dere når dette ble kværnet?
 
Malten ble kvernet rundt påsketider. Det kan hende det er grunnen. Men vi lagde 2 brygg med engang vi fikk kornet, det var likt den gangen (men vi hadde dårlig kontroll på ting da  :klovn: )
 
Ok, Det er klart det kan være andre ting som påvirket de første bryggene, men jeg vil tro at dere har mistet noe smak pga at det er lenge siden malten ble kværnet. Jeg har desverre ingen kilder på hva som er fornuftig lagringstid på kværnet malt.

Det kan hjelpe om du sier litt mer om oppskirft og fremgangsmåte dere brukte.
 
http://www.northernbrewer.com/brewi...ain-ale-kits/dunkelweizen-all-grain-kit.html Dette er et av settene. Tar ikke igjen helt hvor mye av hva korn som er i settet.

Fremgangsmåte: mesking på 67-68 grader i 1 time. (temp. sank 2-3 grader). Hevet temp. med varmt vann til ca 70 grader, for så la stå i 15 min til.
Skylling med vann ca. 72-73 grader.

Koking med medfølgende humle som anvist. 60 min koketid.

Gjøring 2 uker på plastdunk. La deretter over på glassflaser, sammen med carboneringssukker. Sto i 4 uker, hvor siste uka kaldt.


Har også lagt, wiezenbock, witbeer, Saison og Pale ale.
 
Målte dere OG og FG? Om OG er som forventet og FG litt lav, kan det være så enkelt som at dere har fått for god utgjæring, antakelig på grunn av for lav mesketemperatur. Ikke alle termometere viser rett temperatur. Løsning: mesk noen grader høyere. Om OG er for lav, kan det komme av dårlig kvernet malt, eller problemer under mesking eller skylling.
 
Ja vi målte OG og FG. Begge har hvert der det skulle.... Men kan være vi har litt lav temp. på meskinga, selv om vi følger det som vi "får beskjed om"...
 
Hvilken type mesketank brukte dere? Var den isolert? Hvis dere har havnet på 67 gader og den så har falt med 3, altså til 64, så er dette noe lavt. Hvis en ikke har mulighet til å isolere godt, kan en justere med kokende vann underveis.(beesmith har kalkulator for dette iallefall).

EDIT: Jeg ville iallefall prøvd å holdt meg innenfor ca 1 grad av anbefal mesketemp for en gitt oppskrift.
 
Vi bruker en isolert, men tapte varme gjennom lokket. Dette er nå fikset. Det siste 2 brygga har det ikke sunket med mer en 1 grad på 1 time. Etter det dere har nevnt her, tror jeg mest på at det er "for lenge siden" det ble kvernet....

Åpen for alle ideer;)
 
Har dere sjekket at termometeret ikke tuller?

Ellers så sier "smaktløst" ikke hva som mangler. Er det fylde/maltsmak eller er det humlesmak som mangler?
 
Tilbake
Topp