Besk smak i øl

Hei.
Jeg lurer på hvordan man får en "besk" smak på ølet. Har opplevd det noen ganger og lurer på om det kan være at man rører for lite i mesken eller at dette kan komme av gammel malt? Er det noen av dere som har opplevd det samme eller vet svaret på hvorfor?
 
Har opplevd det før. Vet ikke helt hva det kom av, men tror kanskje det ordna seg med riktig vannjustering
 
Kan være flere årsaker.

De siste tilfellene mine har jeg hatt flere mulige årsaker.
Gammel malt, humle, gjæringsfeil og infeksjon. Har ikke konkludert på noen av de men står igjen som hovedhypoteser.
 
Hei.
Jeg lurer på hvordan man får en "besk" smak på ølet. Har opplevd det noen ganger og lurer på om det kan være at man rører for lite i mesken eller at dette kan komme av gammel malt? Er det noen av dere som har opplevd det samme eller vet svaret på hvorfor?
For høy pH i kok, kanskje? Det skal gi en krassere karakter på bitterheta fra humla. Så hvis det dessuten dreier seg om relativt bitre øl, er det en mulighet. Du skal helst ikke over 5,4. Blir det mer, kan det begynne å kjennes. (Ideell pH til kok er 5,2.)
 
Det skal litt til at malt og humle som er oppbevart bra, smaker gammelt. Dersom du har eget malt- og humlelager hjemme, har du helt sikkert kontroll på det. Kjøper du fra brygg til brygg, får du forskjellig malt…
Gjæringsfeil og infeksjoner forekommer, men gir ofte andre smaker
Støtter Finn.
Lån deg et pH-meter / strips og mål
 
Glemte å skrive at det er ettersmaken som er besk. Ikke munnfølelsen, for den er slik den skal være.
 
 
Tilbake
Topp