For høy pH i kok, kanskje? Det skal gi en krassere karakter på bitterheta fra humla. Så hvis det dessuten dreier seg om relativt bitre øl, er det en mulighet. Du skal helst ikke over 5,4. Blir det mer, kan det begynne å kjennes. (Ideell pH til kok er 5,2.)Hei.
Jeg lurer på hvordan man får en "besk" smak på ølet. Har opplevd det noen ganger og lurer på om det kan være at man rører for lite i mesken eller at dette kan komme av gammel malt? Er det noen av dere som har opplevd det samme eller vet svaret på hvorfor?
Natriumklorid? Det er kalsiumklorid som er brukt i vann tilsetning for det meste vel.litt bordsalt
Har aldri brukt det i øl sjøl, men det skal vel ikke gi stikkende smak. Det høres jo mer ut som noe gjæringsproblemer kanskje? Det skal mye starsan løsning til før man smaker det, og tror ikke at det heller vil gi stikkende smak samt at siden du har normal pH så skulle vel mengdene starsan eller pwb som skulle til for å ha smakt dette gjort noe med den..?Natriumklorid ja, men skal det stikke i munnen da?
fant ut av dette. Den merkelige smake var at co2 ikke var tatt opp i ølet. Etter coldcrash nå er CO2 tatt opp i ølet og den merkelige smaken er borte.Is-05 på ipa og s-04 på porter, jeg bruker så mye som Brewfather mener jeg skal ha. Skal cold crashe den snart. Har en liten håp på at det er CO2 som lager den smaken. Jeg har stengt til trykket siste 1/3 av gjæringen for at trykket skal bygge seg opp til ca. 1.8bar på 20*
Håper du har funnet kilden til usmaken. Det er alltid veldig frustrerende når usmak oppstår.fant ut av dette. Den merkelige smake var at co2 ikke var tatt opp i ølet. Etter coldcrash nå er CO2 tatt opp i ølet og den merkelige smaken er borte.