smertegrense co2 glassflasker?

Bare lurte på om noen her har forsket på hvor smertegrensa for bjørnunger går i forhold til co2?

Jeg har ikke turt å bruke mer enn 8 gram pr liter når fg ligger på 1010 eller under. Virker som om dette er godt unna rødsonen, men merker at jeg feiger ut når jeg skal karbonere wit. Sitter derfor stort sett med en følelse av at jeg kunne hatt litt mer kullsyre i mine Wit.

Har selv brukt 10g/L på både NØ-, julebrus- og Aassflasker uten problem. Hadde vært interresant å testen bjørnunger ved å ha 12g/L i en 14g/L i neste osv., men jeg ser ikke helt når man vil ha mer enn 10g/L.

Du lager en blanding med vann og fx 10 gr sukker/l, 12, 14, 16 og så langt du orker, heller på flaske med litt tørrgjær, plasser dem sikkert fra deg og hveranre men så du ser hvem som sprekker, sprekker en med 16gr./liter ville jeg ikke stolt på dem med 14 heller.
Nå har du sløst bare med litt sukker og gjær.

Smeller en flaske med 16 gr/liter kan du prøve med 10 flasker og 15 gr/liter, du kan gjøre aom når vi ladet patrone, veie flaskene. Her er det forskningsgrunnlag i massevis. :)

Har selv brukt 10g/L på både NØ-, julebrus- og Aassflasker uten problem. Hadde vært interresant å testen bjørnunger ved å ha 12g/L i en 14g/L i neste osv., men jeg ser ikke helt når man vil ha mer enn 10g/L.

Jeg har smakt overkarbonert øl før ja, og det er slettes ikke bra.

Men jeg feiga ut på witen min og brukte 8 gr/L. Burde nok heller gått for 10.

Tilbake
Topp