Snart tid for andre brygge dag

hole

Norbrygg-medlem
Neste søndag Brygger jeg mitt andre øl, og tengte å spørre om litt forslag og råd. Jeg har vel det meste klart i hodet men har ikke helt bestemt hva jeg skall brygge.
jeg lerte masse av forigge brygge dag og den videre prossesen, gjorde noen små feil som jeg skall prøve å ungå nå. skal også prøve en annen gjær wlp002, den forige jeg brukte var safbrew s33.
Jeg har endel forskjellig malt jeg kan bruke denne gangen: vienna, munchener20, pale ale, caraamber, carafa 1, hjemme maltet crystall rug og litt medium spray malt.
Jeg skal ikke blande alt i ett øl men planlegger to eller tre øl. spray malten er først og fremst beregnet til å lage en starter men kan jo vere nyttig til å justere økselvekta med. En av ideene jeg har er å lage en sterk øl og en lett øl av samme malt. jeg tengte å malte rugen med litt vienna malt i spagetti kjelen i ovnen, og tilsette den vørteren til andre avrenning fra meskekaret.
Cirka oppskrift sterk ølet= pale ale 4kg, munich 1,5kg, caraamber 500g og carafa1 150g - (19 liter ?og1070?) ibu ca17-25, gjær wlp002
                    svak ølet= andre avrening + 1kg vienna, 100gr rug malt, 300gr crystal rug (19 liter og??)  ibu ca15-19, gjær wlp002 (eventuelt saffbrew s33)
Er det for opptimistisk i å beregne å få en vørter på 19liter med og1070 fra første avrenning?
Er det noe jeg burde gjøre anerledes i oppskriften eller høres dette ut som et brukbart experiment?

Da var brygge dagen over og to øl er satt til gjæring, begynte ca 12:30 og var ferdig med å vaske og rydde klokken 22:30. Brukte nokk litt ekstra lang tid på varming av vann og koking av vørter, siden jeg fyrte med ved i en gammel takke. men det funka greit helt til jeg gikk tom for lett tilgjengelig ved midt i kokinga av svak ølet. Så det ølet fikk nok stå å trekke litt for lenge, men fikk det opp i kok på slutten. lot det stå litt ekstra for å koke vekk litt diacetyl.
jeg gikk for oppskriften jeg beskrev i forige post, det funka sombare det. Jeg fikk 16 liter med 1065 OG samt 23 liter med 1030 OG. Da gjenstår det bare å finne ut vordan øl'a smaker når de er modne.

Tilbake
Topp