Sommerøl

Heisann!

Er forholdsvis nye i brygge verden, men har brygget 4 ølsett som jeg ble veldig fornøyd med (Alle samtidig)

Coopers lager: hadde i coopers enhancer 1. Smak: Noe cideraktig men utrolig lettdrikkelig, men var ikke ferdig karbonert så veldig søt og lite kullsyre. Flasker

Coopers dark ale: Her hadde jeg i enhancer 2 fra coopers og noe dextrose (husker ikke hvor mye) Smak: smakte bare noen små dråper før den gikk over på fat, men den smakte ikke mye.

Coopers cervezas: Med 1kg lys sprymalt og dextrose. Smak: Denne ble veldig god, noe mer/bedre smak en coronna, men ikke ferdig karbonert så var altfor søt. Flaske

Danishstyle fra europris: Med 1 glass moss malte ekstrakt, 250g lys sirup og 1kg med enhancer fra europris. Smak: Minnet meg veldig om Aas sin pilsner (den grønne)

Men har lyst til å eksperimentere litt med et lys sommerøl med lav bitterhet som faller i smak hos både gutter og jenter!
Så da må jeg nesten spørre dere om litt hjelp!

Tenkte å starte enkelt med 100% av en malt type og humle den med citrus aroma. Hva kan jeg forvente av dette? Noen som har prøvd lignende før?

Men hva er forskjellen i smak og bitterhet av lagermalt, pilsnermalt og pale ale malt ?

Tenkte i første omgang en ale med US 05 gjær og 25 liter ferdig vørter. Men nå som vinteren nærmer seg så er det jo ypperlig for lagergjær, så får se hva jeg går for.

Har kjøpt meg beersmith 2 nå og driver og prøver meg litt frem der, men mulig å finne bitterheten (IBUen) på de forskjellige malt typene en plass?

Mvh

Magnus

Jeg har brygget 100% maris otter pale malt med rikelige menger Cascade, det ble snadder. Selvfølgelig gjæret med US-05 på gjevn temperatur (18 grader).

oyvindtveit skrev:
Jeg har brygget 100% maris otter pale malt med rikelige menger Cascade, det ble snadder. Selvfølgelig gjæret med US-05 på gjevn temperatur (18 grader).

Okei, hvordan gjorde du med antall kok og gram?

Hvordan blir det å tilsette flere forskjellige typer humle av citrus preget smak?

I en 25L kjele med meskepose brukte jeg 3500g Maris otter pale malt. I koken brukte jeg 25g Cascade på hvert av disse tidspunktene: 60min, 15min, 2min og tørrhumling (i gjæringskaret på femte dag).

Kom veldig gjerne med innspill på dette oppsette! :)
Blir det litt høy alkoholprosent?

Vedlegg

• IMG_3448.PNG
    IMG_3448.PNG
    167,1 KB · Sett: 370
Da minker jeg mengde malt sånn at jeg lander på ca 4,5%

Er ikke så heftig begeistret for alt for mye bitterhet, så ser jeg ut ifra denne oppskfiten om hva jeg kan gjøre bedre i neste batch.

Holder på å sette meg inn i mesking og div gjennom beersmith 2 mobile om vannmengde og koking osv. Kjører BIAB.4
Så om jeg ikke finner det ut så bare spør jeg i vei! :)

Slik oppskriften er så finnes det ikke bitterhumle, hvis du vil ha et balansert øl, vil jeg absolut anbefale å ha 10 g cascade på 60 min kok.
Så lite humle fra 15 min til flameout vil nok fremstå som en smule ubalansert.

Bernts skrev:
Slik oppskriften er så finnes det ikke bitterhumle, hvis du vil ha et balansert øl, vil jeg absolut anbefale å ha 10 g Cascade på 60 min kok.

Okei, hva legger du i balansert/ubalansert?
Hva ville du gjort om når det gjelder humlen?

Magnusth skrev:
Bernts skrev:
Slik oppskriften er så finnes det ikke bitterhumle, hvis du vil ha et balansert øl, vil jeg absolut anbefale å ha 10 g Cascade på 60 min kok.

En APA trenger noe bitterhet til å balansere smaks og aroma humlen, hvis du kun tilsetter så små mengder smakshumle i et så lettdrikkelig øl kan det oppleves som en smule "daft" ,
eller at smakene i ølet ikke utfyller hverandre i forhold til maltsødmen i ølet.
sist jeg laget single hop med cascade gjorde jeg som følger

10 g 60 min
20 g 15 min
30 g 2 min
40 g DH
Da bruker du i tillegg opp hele posen med humle. :brygging:

Bernts skrev:
Magnusth skrev:
Bernts skrev:

En APA trenger noe bitterhet til å balansere smaks og aroma humlen, hvis du kun tilsetter så små mengder smakshumle i et så lettdrikkelig øl kan det oppleves som en smule "daft" ,
eller at smakene i ølet ikke utfyller hverandre i forhold til maltsødmen i ølet.
sist jeg laget single hop med Cascade gjorde jeg som følger

10 g 60 min
20 g 15 min
30 g 2 min
40 g DH
Da bruker du i tillegg opp hele posen med humle. :brygging:

Men da prøver jeg det!  :brygging:  Takker for hjelpen! :biersmile:

Husk også på å tilsette riktig mengde med rehydrert gjær, oksygener vørteren godt og sørg for en stabil gjæringstemp under 20 tallet.
Da blir nok dette kans. lykke til.

Tilbake
Topp