Speidelpumpe til kokende vørter / resirk før kjøing

Leif RBE

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg skal ha meg en 50L Speidel nå og plundrer litt på kjølealternativer. Har frem til nå brukt spiralkjøler og vært fornøyd med det. Er jo ganske idiotsikkert med tanke på rengjøring  så et mindre uromoment i bryggedagen fremfor platekjøler eller motstrømskjøler med alt som kan gjemme seg inni en slik sak.

Når går jeg uansett og plundrer litt på å skaffe meg en motstrømkjøler eller platekjøler. Speidelen kommer nok til å stå på gulvet så vil trenge pumpe til å få vørteren igjennom. Sikkert uansett kjekt så kan jeg transportere helt til stort gjæringskar i kjøleskapet i sammeslengen. Det jeg lurer på metotemessig er å kjøre vørteren i loop gjennom pumpe - kjøler - kjele de siste 15 min for å sterilisere pumpe og kjøler, fremfor å dynke alt i Star San bad i forkant. Det burde jo gi en bulletproof prosess og alt jeg trenger da er en pumpe som kan tåle kokende vørter i 15 min.

Fasiten for mange blir nok Marchpumpe men jeg syns det hadde vært snedig med en Xylem / Speidelpumpe som Katla selger. De er jo både hendige med tanke på størrelse, de bråker lite og er rimleligere i pris også: http://bryggmaker.no/100_varer.asp?d=153&k=24
De er jo laget for opptil 95 grader kontinuerlig drift og det er vistnok en sensor inni som kutter driften ved 112 grader for å vente til det kjølt ned. Noen som har brukt denne pumpen til noe liknende som beskrevet ovenfor?
 
Slik jeg har forstått Speidelpumpa vil du slite med å kjøre kokende vørter gjennom den i 15 minutt. Med March går det problemfritt. Har dog ikke prøvd kokende vørter gjennom Speidel-pumpa selv. Kun lest specsa og hørt med andre.
 
Eg skal testa dette - så får vi sjå om den greier varmen.  Tilbake om ein times tid eller litt meir. 
 
No har den kjørt for full guff i 25 minutt på fosskoking og pumpa går framleis.  Og eg er lettare forbrent på underarmen kjenner eg - ikkje alltid lurt å løfta på lokket når det fosskokar og dampen står opp.  (Må vera den nye og effektive induksjonskokeplata...).

Det eg ser er at under fosskoking kjem det ein del meir luft nedi slangen og det reduserar pumpinga litt - men til gjengjeld så er vel formålet  i dette stadiet å sterilisera systemet så akkurat den vesle reduksjonen i pumpefart spelar ikkje så stor rolle då.
 
Tøft! Superb forbrukeropplysning  :amen:

*tenketenke* Da sitter jeg vel egentlig bare igjen med utfordringen av å finne en elegant måte å legge anløpet på. Skal ha den rustfrie toppen så kunne jo bare festet den til hullet muligens 
 
Husk at anløpet kanskje bør gå ned i vørter for å unngå plasking sidan vørter kokar.  Og eg ville også ha tenkt på å kunna ha utlufting på toppen slik at du fekk eit mest mogleg tett system.
 
Jeg kan også bekrefte at Speidelpumpa tåler kokende væske/vørter fint, har brygga 3 brygg med denne pumpa og den har aldri stoppa for meg. Kjempefornøyd med pumpa.
 
Min lar seg ikke starte over en viss temperatur.. tror det er 80 grader eller noe.
Kanskje det er lagt inn en "sperre" i firmware på de nyeste?
 
Hauglia skrev:
Min lar seg ikke starte over en viss temperatur.. tror det er 80 grader eller noe.
Kanskje det er lagt inn en "sperre" i firmware på de nyeste?

Det er vel truleg firmwaren på Speidelen din og ikkje sjølve pumpa.
 
Det tror jeg også.. det gjør meg forsåvidt fint lite, bortsett fra når jeg skal lage alkoholfritt krydderøl. Da hadde det vært kjekt å la pumpa blande under koking.
 
Tilbake
Topp