Spesial B

Hei.

Jeg har en oppskrift jeg er ganske fornøyd med. Nå ønsker jeg å bytte ut caramel malt med spesial B. Kan de typene byttes likt med likt eller bør jeg ha mer eller mindre spesial B i oppskriften?

Det spørs vel litt hva slags caramel du bytter ut med? Er det lys cara så blir det jo en større forskjell.

Vruk et mørkt krystallmalt som har likest mulig EBC-verdi. Det vil bli noe forskjell, men ikke allverden.

Hehe. Jeg gjorde nok det, ja! Hvis målet er å få lik farge i ølet er det nok fa en fordel å kutte mengden...

Spesial b kan ikke sammenlignes med andre caramelmalter bare basert på farge. Spesial b er lagd litt anderledes enn vanlig caramellmalt etter det jeg har fått med meg. Det er blant annet en todelt røsteprosess. Ofte ser en advarsler om forsiktig bruk av spesial b fordi det er en mer aromatisk spesialmalt en tilsvarende ccaramelmalt av samme farge. Det er sant men ingen grunn til å overdrive dette. 300 g spesial b på en 20 liters bach gir en egen karakter men ikke overdreven karakter. Rosin og tørket mørk vinterfrukt er vanlige beskrivelser. Jeg hadde ikke byttet ut 500 g mørk karamellmalt med 500 g spesial b. Men 2-300 gram ville jeg ikke hatt noen problemer med å bytte ut. Men så er jeg veldig glad i spesial b da.

Jeg ville ha byttet like for like opp til 300 gram men ikke mer. Men du får en noe annen karakter, mer rosin. Det er godt.

mvh
Bårdd

Oppskriften er 7 kg pale, 0,3 caramel 150 EBC og choclate 690 EBC.

Om fargen blir mørkere spiller ikke så stor rolle. Tenker mest på om smaken av 300 g spesial B vil bli veldig heftig.

Takk for gode svar.

Tilbake
Topp