Splenda (sukralose) i cider.

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Noen som har en formening om hvor mye Splenda man skal bruke for å få noe som er i bulmers land og hvor mye for å please de som liker butikk cider??
 
Noen som har en formening om hvor mye Splenda man skal bruke for å få noe som er i bulmers land og hvor mye for å please de som liker butikk cider??

Henger meg på denne... noen som har noe klokt å komme med? Har en cider nå som jeg har tenkt å flaske. Stått 3 mnd på kar (med omstikk), er knusktørr. Har lyst på et alternativ til de som ikke er like begeistret for øl. Gode råd taes imot med takk (ikke mulighet for fat og CO2 pt.)
 
Laget en som gjæret til under 1, altså ganske så tørr. Flaket på 0,33 l flasker men søtet ikke. Det jeg har gjort til de som ønsker søtere cider er å tilsette 2 natreen suketter rett i glasset. Det gir en passe søt cider.
 
Har tenk å lage meg en sider nå i høst,for å få naturlig sødme i sideren vil jeg bruke gjærstopp. Er det noen grunn til ikke bruke gjærstopp?
Tenkte å karbonere på fat.
 
Har tenk å lage meg en sider nå i høst,for å få naturlig sødme i sideren vil jeg bruke gjærstopp. Er det noen grunn til ikke bruke gjærstopp?
Tenkte å karbonere på fat.
Har diskutert det samme med noen bryggevenner. Hva med å tilsette gjærstopp og deretter sukker for å få sødme?
 
Ja det vil fungere hvis du tvangskarbonerer på fat (antatt at dere vil ha bobler i cideren) hvis ikke vil man jo måtte tilsette gjær ved flasking og er dermed like langt. Eventuelt i ferd med å lage brune håndgranater
 
Kjerringa i huset her er glad i cider, men den må være søt. Hu liker samtidig ikke den typiske kunstige søtsmaken som finnes i lettbrus som cola light/Pepsi max osv. Noen som har innspill på hvilket kunstig søtningsmiddel som likner mest på vanlig sukker i smaken?
 
Kjerringa i huset her er glad i cider, men den må være søt. Hu liker samtidig ikke den typiske kunstige søtsmaken som finnes i lettbrus som cola light/Pepsi max osv. Noen som har innspill på hvilket kunstig søtningsmiddel som likner mest på vanlig sukker i smaken?
Et helt naturlig alternativ er laktose. Melkesukker. Det er ikke gjærbart og smaker søtt og godt. Fås på bryggebutikkene. Regner med at det er omtrent like mye kalorier som i vanlig sukker.
 
Et helt naturlig alternativ er laktose. Melkesukker. Det er ikke gjærbart og smaker søtt og godt. Fås på bryggebutikkene. Regner med at det er omtrent like mye kalorier som i vanlig sukker.
Har prøvd laktose, og syntes det hadde minimal virkning. Da må det store mengder til ihvertfall. En halvkilo laktose på 20 liter var knapt merkbart.
Så denne gangen vil jeg prøve noe annet :)
 
Laget en som gjæret til under 1, altså ganske så tørr. Flaket på 0,33 l flasker men søtet ikke. Det jeg har gjort til de som ønsker søtere cider er å tilsette 2 natreen suketter rett i glasset. Det gir en passe søt cider.

Hvis du tilsetter rett i glasset kan du jo bruke vanlig sukker i stedet for natreen. Mulig løsning for de over også...
 
Tilbake
Topp