Spørsmål ang brygging med ølsett

Hei
Jeg tenker å brygge mitt første øl, og har gått til innkjøp av en standard 30 liters dunk, gjærlås, termometer og følgende ølsett
Coopers lager beerkit.:
5119JLJmdCL._SL500_AA280_.jpg

Pakken med gjær er datostemplet 07009, og tenker at jeg da bør kjøpe nytt gjær.

Så til spørsmålene :)

1. Det står på bruksanvisningen at jeg skal ha i 1.kg sukker i blandingen. Etter å ha lest litt her, er jeg usikker. Skal jeg droppe alt sukker og erstatte det med malt-ekstrakt? Eller skal jeg ha i litt sukker og litt malt-ekstrakt? Eller noe helt annet? Eller skal jeg kjøpe Coopers Brew Enhancer ( http://www.mye-moro.no/productdetails.php?product=3273 ) og bruke det i stede for sukker?
2. I følge bruksanvisningen skal jeg tappe over på flasker etter ca.7 dager. Er det da best å bruke hevert? Eller er det bedre å montere på en kran på dunken? Kranen jeg tenker på: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_70&products_id=1829 3. Er det noe ekstra "godsaker" jeg kan slenge oppi som kan forbedre det ferdige produktet?

Hvis det er noen som har erfaring med Coopers eller lignende, så hadde jeg satt pris på om de kom med sine erfaringer.  Har nemlig lyst til at dette skal bli så "bra som mulig".
 
Hei og velkommen til Norbrygg, poguemahone.

Spm.1
Ikke ha i sukker som i bruksanvisningen. Da blir det bare noe vinøst skvip og som spruter ut av flaskene og fører med seg gjærsediment som gjør at ølet blir udrikkelig. Derfor må du erstatte sukker med spraymalt eller flytende. En kilo spraymalt, eller en og en halv kilo flytende. Sukker kan bruke til sekundær gjæring på flasker. 100-120 gram kokes opp i etpar desiliter vann.
Dato stemplinga på gjærpakka er best før dato så det er fullt mulig å bruke den. Men gjæra som følger med er en OVER gjær. (Ale gjær) som gjør at det ikke blir ekte lager øl av det "settet". Da må du kjøpe en lager gjær som kan gjære i en temp på 8-10 grader. Coopers Brew Enhancer har jeg ingen erfaring med.

Spm2. Det beste er å montere kran på dunken ja. Og koble til en slange i tillegg som når helt ned i bunnen på sekundær dunk så reduserer du oxydasjons faren.

Se også her http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=41
 
Velkommen!
Vil bare legge til følgende:
- Husk rengjøring OG sterilisering av alt som kommer i kontakt med vørter og øl etter koking (klor er vel lettest å få tak i, men krever en tynn oppløsning eller mye skylling. Sjekk ev vinogbar.no for en god no-rinse løsning som for eksempel StarSan)
- Hvis du monterer en kran, ikke sett den for lavt på dunken. Gjæren legger seg lett inn i kranen
- Overgjær (alegjær)krever mindre temperaturkontroll og kan gjære i tilnærmet romtemp (18-21 °C). Du vil få et fint øl med overgjær, selv om du har kjøpt et lager/pils-sett. Jeg ville gått for en god tørrgjær som feks Danstar Nottingham, eller Safale US05 (sjekk http://vinogbar.no/index.php?cPath=35_129) for et rent og fint resultat.
- Har lite erfaring med å koke ølsett lenge, men jeg innser logikken til de som anbefaler det av hygienehensyn. Tror det er lurt å koke i så mye vann du har plass til for ikke å få for mørkt øl. I tillegg vil nok eventuell humlearoma koke bort, så hvis du vil ha det, bør du nok skaffe litt humle og slenge oppi de siste minuttene av koketida.
- Når brygget skal på flaske er det lurt (for ikke å si nødvendig) å skaffe seg en flaskefyller (feks http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_70&products_id=1151). Denne setter du i enden på slangen. Sparer deg for mye søl og oksidering av øl.
- Dersom du vil være veldig nøye på hygienen og sikre deg mer kontroll over ettergjæringen på flaske, dropper du sukkerbit i flaska, og koker opp og avkjøler en sukkerlake som du blander inn i ølet før flasking. Men jeg må legge til at jeg ikke selv har hatt infeksjoner de gangene jeg brukte sukkerbiter i starten.

Dersom du er tålmodig med å vente til brygget er ferdig gjæret (vent et par uker, ikke bare til ploppingen slutter) og nøye med hygienen, vil du nok bli fryktelig overrasket over hvor godt øl du har brygget. Det er ikke mye vanskeligere å gå i gang med mer avansert brygging, og da kan du i praksis lage akkurat det brygget du vil.

Lurer du på mer, er det min erfaring at du veldig raskt får gode svar fra folk med laaang erfaring (i motsetning til meg). Har selv fått mange, gode og engasjerte svar på selv de mest banale spørsmål.

Lykke til!
 
Takker for svar!

Hvis jeg har forstått Jalle riktig, så er det best å la ølet gjære ca.en uke på en dunk, for så å tappe over på en sekundær tank, men det går vel også an å tapper over på litt større flasker. Regner med at dette vil gi samme resultat. Hvor lenge skal øllet stå i denne fasen før det tappes over på "drikkeklare" flasker. Er litt usikker på om jeg skal gå til innkjøp av mange flasker, eller en dunk til.
 
Hei.

Det er mange veier som fører til Rom  ;)

For Ale er det vel greit å la det stå 2 uker på primærgjæring. Deretter er det 2 metoder som er vanlig for flasketapping, og 2 metoder for fattapping.
1. Tapp over på en ny dunk med sukkerlake i slik at det blander seg, tapp deretter på flasker.
2. Tapp direkte på flasker og tilsett en oppmålt mengde sukkerlake i hver flaske (bruk sprøyter kjøpt på apotek). Vi bruker denne metoden når vi tapper på flasker.
La deretter flaskene stå i ca 10-14 dager temperert. Sett de kjølig et pår uker og nyt resultatet  :yes:

For fat:
1. Tapp i fatet fra primærgjæringsdunk. Husk å tømme fatet for O2 ved å fylle fatet med CO2 enten før tapping eller etter tapping (sett på C02 trykk, slipp det ut gjennom overtrykksventil 2-3 ganger) Sett på ca 1 bar trykk og sett kjølig i 1 uke (med trykk på).
2. Samme som ovenfor når det gjelder å få ut O2, men tilsett oppmålt sukkerlake i fatet før fylling. Sett fatet temperert i ca 10 dager for gjæring, deretter kaldt.

Det er mange nyanser av disse metodene, men overnevnte vil fungere. Jeg ville ha unngått sukkerbiter. Dersom du har berget ølet fra infeksjoner frem til tapping er det bare dumt å ta en såpass stor sjanse. Kokt sukkerlake er tilnærmet steril.
 
Det er ikke sikkert at jeg uttrykte meg klart nok. Over gjæret øl (Ale) bør absolutt stå i to uker på primær dunk. Det er riktig det som Beant sier. Men. Ikke kok ekstrakten i "settet". Da koker du bare ut humle aroma og må tilsette mer humle. Kok spraymalten eller flytende ekstrakt i ca. 15 minutter.
 
Beant skrev:
Det er mange nyanser av disse metodene, men overnevnte vil fungere. Jeg ville ha unngått sukkerbiter. Dersom du har berget ølet fra infeksjoner frem til tapping er det bare dumt å ta en såpass stor sjanse. Kokt sukkerlake er tilnærmet steril.
Tilnærmet steril?
enten steril eller ikke:)
kokt sukkerlake er steril hvis sukkeret er kokt sammen med sukkeret lenge nok
 
Tilnærmet steril?
enten steril eller ikke:)
kokt sukkerlake er steril hvis sukkeret er kokt sammen med sukkeret lenge nok
Du mener vel vann magne1972. jeg kan foresten legge til at man bør koke det i minst fem minutter.
 
skriveleif ja :roedme:
mente selvfølgelig vann :)
koketiden er jeg ikke sikker på, men ved autoclavering er den godkjent steril ved 134 grader 2,16 bar trykk (naturlig nok) i 3 minutter.
men det gjelder jo for instrumenter til medisinsk bruk. væske er en annen sak.
 
Å tro at man skal klare å holde noe som helst STERILT er en ren utopi. Ingen av oss hjemmebrygger har verken utstyr, eller behov for sterilitet. det er viktig at vi forholder oss til det begrepet som faller nærmest. Å det er DESINFISERT. Vi benytter oss av desinfeksjonsmiddel til  gjæringsdunker, flasker og alt annet utstyr vi benytter i bryggingen.

Behovet for å holde ting sterilt er etter min mening kraftig overdrevet.

Vask alt utstyr godt. Følg anvisningen på desinfeksjonsmiddelet mht på dosering og virke tid.

Når man koker opp sukkerlake så vil denne holde temperatur over 100 °C.

Når det gjelder de patogener som er ansvarlige for å ødelegg øl. Så er vi avhengige av  tabeller for letahal rate.

Det er bare et eksempel som jeg husker nå. det er lathel raten for Listeria monozytogenes. den var/ er 72°C i 15 SEKUNDER..

For de fleste av oss så har vi ikke tilgang på disse tabellene, å for den saks skyld. ikke har vi behov for det heller. Vaske, desinfisere, koke. Argumentet for å koke i 15 minutter er en generell regel for at vi med  stor sannsynlighet kan si at de fleste patogener er døde.

tenk hygiene i ett og alt når man brygger. Jo fler aspekter man har kontroll på, jo mindre er risikoen for en alvorlig infeksjon i øllen

Prost :skaal:


Edit: Patogener er IKKE i ØL. det skulle sto mikroorganismer. patogener er sykdomsfremkallende. Å det er ikke noen kjente patogener som kan overleve, formere seg i øl..
 
må si meg enig i innlegget torga!
måtte bare poengtere steriliteten. gammel yrkes-skade:)
øl trenger ikke være sterilt. desinfisert er en helt annen ting.
 
magne1972 skrev:
Beant skrev:
Det er mange nyanser av disse metodene, men overnevnte vil fungere. Jeg ville ha unngått sukkerbiter. Dersom du har berget ølet fra infeksjoner frem til tapping er det bare dumt å ta en såpass stor sjanse. Kokt sukkerlake er tilnærmet steril.
Tilnærmet steril?
enten steril eller ikke:)
kokt sukkerlake er steril hvis sukkeret er kokt sammen med sukkeret lenge nok

Artig med diskusjoner. Torga har vel sagt det meste. Det jeg mente med tilnærmet sterilt var at det er godt nok for oss ølbryggere. Det finnes flust av bakterier som trives i temperaturer på 100°C og mere, men disse er uinteresante for oss. Det vi ønsker er å ta livet av de bakteriene som kan (og vil, hvis de får muligheten) skade ølet vårt.
 
Beant skrev:
magne1972 skrev:
Beant skrev:
Det er mange nyanser av disse metodene, men overnevnte vil fungere. Jeg ville ha unngått sukkerbiter. Dersom du har berget ølet fra infeksjoner frem til tapping er det bare dumt å ta en såpass stor sjanse. Kokt sukkerlake er tilnærmet steril.
Tilnærmet steril?
enten steril eller ikke:)
kokt sukkerlake er steril hvis sukkeret er kokt sammen med sukkeret lenge nok

Artig med diskusjoner. Torga har vel sagt det meste. Det jeg mente med tilnærmet sterilt var at det er godt nok for oss ølbryggere. Det finnes flust av bakterier som trives i temperaturer på 100°C og mere, men disse er uinteresante for oss. Det vi ønsker er å ta livet av de bakteriene som kan (og vil, hvis de får muligheten) skade ølet vårt.

Kill the little Basters that ruin our beer :headbang:
 
Takk til alle for mange bra tips. Jeg har nå lagt inn bestilling på div utstyr og burde være klar til brygging i løpet av uken.
Jeg har blant annet kjøpt en pakke med Danstar Nottingham ølgjær. Denne pakken er på 11gram, mens pakken med overgjær som fulgte med "settet" jeg kjøpte var på 7 gram. Skal jeg da kun bruke 7 av de 11 grammene med Nottingham ølgjær? Eller går det greit å bruke 11 gram? Forøverig regner jeg med at nødvendig informasjon om temperatur står på gjærpakken.
 
Hei.

Dersom det er lagergjær så skal man bruke ca dobbelt mengde av denne i forhold til alegjær. Wyeast oppererer med 6 millioner celler/ml for ale og 12 millioner celler/ml for lager. Begge er for normal OG. Sterkøl krever mere gjær.

EDIT: Ser du har fått svar  :skitbra:
 
Jeg har ikke muliget til å koke opp 30 liter vann samtidig, men det går an hvis jeg gjør det i flere omganger. Går det greit om jeg først koker opp mesteparten av vannet i flere omganger og heller det i dunken, for så å helle oppi Lager-ølsettet (ikke kokt opp) og spraymalten(kokt opp). Eller er det en annen rekkefølge som er bedre?

Slik jeg har forstått det skal gjæren oppi til slutt. Her står det om gjæren min : http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=35_129&products_id=2063 , at "The recommended fermentation temperature range of this strain is 14° to 21°C". Det betyr at blandingen oppi dunken må være mellom 14 og 21 grader når gjæren tilsettes?, eller at temperaturen på lagringsstedet må være melom 14 og 21 grader?

Jeg har forøvrig et hydrometer her, men det står kun om vin og cider i bruksanvisningen så jeg vetta søren om jeg får bruk for det?
 
Det går greit å koke opp og avkjøle vannet på forhånd, varm opp ølsettet litt slik att du klarer å helle det ut og skylle ut med litt varmt vann. Du kan varme opp litt mindre en 30 l, prøver du å gjære 30 liter i en 30 liters dunk får du antagligvis en del søl. Skal du ha noe som ligner på lager bør du både tilsette gjær og gjære i den laveste delen av tempratur inntervall som er oppgitt.
 
Takker for alle svar. Veldig bra! :)
Jeg har nå fått satt ølet til gjæring. Tror det gikk helt greit. Det romler ca. 10 ganger per minutt i gjærlåsen, så noe aktivitet er det ivertfall.
 
Tilbake
Topp