Spørsmål angående fordeling av CO₂.

Etter god hjelp her på forumet, har jeg nå ett fat med svært god, velkarbonert IPA. Problemet mitt er vel egentlig ganske enkelt, jeg må karbonere et nytt fat, på samme trykk som IPA'en. Jeg trodde jeg hadde kjøpt en fordeler fra Candirect, det har jeg altså ikke gjort. Legger ved bilder av utstyret jeg har. Jeg har CO₂-tilkoblinger mellom CO₂-flaske og fat med tilbakeslagsventil og avtagbar slange. Jeg har fått med en hel haug med nipler, og annet (om dette er av relevans). Jeg hadde tenkt å bruke en slik en som fordeler: http://www.bryggselv.no/products/CO₂-manifold-4-utganger - og ønsker da selvsagt å benytte meg av CO₂-tilkoblingene jeg allerede har med tilbakeslagsventil.

Noen som har noen formening om hva jeg mangler? Niplene på fordeleren er 1cm (5/16") - og det jeg har står markert som 4x8. Problemet er at biten til å feste regulator i, ikke ser ut til å ha avtagbar nippel. Trenger altså noen gode tips fra kloke hoder, for å få dette til å spille skikkelig. Og for å få koblet det hele til regulatoren min.

God hjelp kan belønnes med hjemmebrygg! (Hvis dette er innenfor reglene).  :biersmile:

PS: Linken fungerer ikke, men søk på Art.nr: 400351 hos Bryggselv.no.

Vedlegg

• Candirect-1.jpg
    Candirect-1.jpg
    43,4 KB · Sett: 419
  • Candirect-2.jpg
    Candirect-2.jpg
    38,2 KB · Sett: 431
  • Candirect-3.jpg
    Candirect-3.jpg
    57,2 KB · Sett: 421
Muligens er det bare meg, men synes det er litt vanskelig å svare fordi jeg ikke er sikker på om jeg forstår spørsmål(et)-(ene)  :attevar:

Har smakt på litt hjemmebrygget IPA i kveld, så jeg prøver meg likevel  ;D

CO₂ slangene fra Candirect er relativt stive uten armering, og har en liten forskjell på ytre/indre diameter. Har selv 2 slike koblet på en 2-veis fordeler med kuleventil og samme CO₂ ball-Lock kobling med tilbakeslagsventil. Bruker disse på den 5 kg CO₂ tanken jeg har til karboneringsformål. Slangene er festet til niplene med oetker klemmer, "engangs" slangeklemmer som er aldeles glimrende å bruke om du aldri skal ta ting fra hverandre igjen. Kan ikke se det på ditt bilde3, men antar du har en regulator med èn utgang og en skrukobling som vist til høyre på bilde1 med en nippel på 4mm.

Løsning 1 (ikke anbefalt), bruke begge ender av Candirect slange: Du klipper av oetker klemmene med en avbiter og trekker/skjærer slangen av både skrukoblingen og ball-lock-koblingen. Så kjøper du en 4mm armert trykkluftslange på Biltema som du trer på nippelen til skrukoblingen og setter på en passende klemme. I andre enden av slangen har du fordeleren fra Bryggselv. Om nippelen her er 1 cm vil du ikke klare å tre på en slange med indre diameter på 4mm. Da ville jeg byttet ut inn-nippelen med en 4-6 mm nippel/hanngjenger (Biltema) som passer i gjengene på manifolden. Tilsvarende må du gjøre på en av utkoblingene fra manifolden til ball-lock koblingen.

Løsning 2: Du har jo på bilde1 til venstre en 2-veis fordeler med hann-koblinger for hurtigkobling. Jeg kjenner ikke typen, men det gjør sikkert andre her på forumet. Kjøp en hurtig-hunnkobling og bruk 9mm slange fra denne til manifolden på ene utgangen. Skift evt. ut den andre hurtig-utgangen med en overgang til hann-gjenger som passer til standard CO₂ = ferdigkoblingen fra Candirect. Da har du på ene delen av Y-leddet slange til fordeleren, og på den andre en tilkobling til fat for karbonering!

PS This is Great IPA and Me talking!  :skaal2:

Takker! Får se om jeg finner hurtigkoblinger som passe på fordeleren. Vanlig Balllock passet ikke.

Kanskje litt kronglete formulerte. Litt enklere: Trenger å splitte Co2 med utstyret jeg la ved bilder av. :)

Bestilt fordeler, slanger, beergun og annet snadder fra MoreBeer i dag, som blir med til Norge om en ukes tid. Så får vi se om jeg klarer å snekre det hele sammen.  :biersmile:

Tilbake
Topp