Spørsmål angående sjokolademalt.

Har brukt sjokolademalt for min første gang i et brygg og no flyter det små tynne sjokoladelignende flak på toppen i gjæringsbøtta. Er dette normalt ved bruk av sjokolademalt (regner med at det er en form for sjokolade) eller er dette noe annet som ikke burde vere der?
 
Det fins ikke sjokolade i sjokolademalt, det er bare et navn på en svært mørk type spesialmalt. Ser flakene ut som korn, eller er det gjær? Om du har kokt sjokolademalten og fått den med i gjæringsbøtten har du gjort noe galt. Den skal bare trekke i vann til det når noen og sytti grader.
 
Malten er trekt i en vaskepose, så det skal ikke vere noen form for maltkorn i gjæringskaret. Det ser meir ut som tynne flak av sjokolade på størrelse fra et fyrstikhode til en tiøring. Kan det vere gjær(rester) som har tatt til seg farge av den mørke malten?
 
Det høres ut som gjærrester. De er ofte mørke, uansett hvilken farge ølet ditt har. Tror alt er normalt, med andre ord.
 
Malten heter sjokolademalt fordi kornet går gjennom en ristingsprosess ikke ulikt sjokoladebønner. Varmen utløser såkalte Maillardreaksjoner som gir den typiske småristede smaken. Kaffebønner gjennomgår en lignende prosess, bare ved litt høyere temperaturer. Det finnes forresten også kaffemalt, en malttype som er ristet på høyere temperaturer enn sjokolademalt. Jeg mener at Castle Malting i Belgia lager slikt.
 
Castle coffee malt er forøvrig en krystallmalttype. Stivelsen er forsukret, og så har malten blitt ristet til den oppnår en farge på ca. 500 EBC (sjokolademalt er gjerne på 850-1100 EBC). Coffee amlt gir faktisk et veldig fint kaffepreg til øl .Et godt eksempel på dette er Saku Porter, hvor malten brukes for å fi røstig smak og mørk farge. En svært god baltisk porter etter min mening.
 
Stussa egentlig litt på den malten da jeg brygga med den. Rå smakte jeg kansje litt av den bitre delen i veldig mørke sjokolader, men etter den hadde trekt var det veldig mye mer kaffesmak av den. Så dette forklarer en hel del. Får gå ut i fra at det er gjærrester som ligger som flak på toppen, tidligere har det stortsett forekommet som små korn men det er sikker fordi jeg da har brukt tørrgjær og ikke flytende.
 
Gahr skrev:
Et godt eksempel på dette er Saku Porter, hvor malten brukes for å fi røstig smak og mørk farge. En svært god baltisk porter etter min mening.

Jøss, jeg tror faktisk at jeg smakte på den igår. Altså, det var Saku (fra Estland, dama tok det med til meg), men det stod ikke Porter skrevet på etiketten. Den var ca 6,5% og mørk, og ganske maltet.
 
Tilbake
Topp