Spørsmål om Brewtools B40 og B80

Arnljot

Norbrygg-medlem
Til dere som har henholdsvis B40 og B80, hvor høye blir de med maltrøret stående oppå maskina?

Vurderer å bytte fra min Grainfather G30 (Gen 2, 2017), men jeg har høyderestriksjoner på den bryggebenken jeg har ordnet meg. Så usikker om jeg heller skal modde min Grainfather for å få litt enklere oppsett med pumpen aka slik man kan få det til med Brewtools.
 
Hvor høy er grainfatheren din med maltrøret heist opp da? Ser den er 78 cm høy, men det er vel med sirkulasjonsrøret inkludert.
101, og da har jeg akkurat plass til å løfte maltrøret av.

Tviler på at jeg kan sette en B80 der, da må jeg i såfall endre avtrekket mitt og ta ned den kjøkkenvifta som er der - for jeg bør nok ha en vinsj til å løfte tung våt malt ut av mesken før kokinga. Jeg har tjukke men pinglete armer.
 
101, og da har jeg akkurat plass til å løfte maltrøret av.

Tviler på at jeg kan sette en B80 der, da må jeg i såfall endre avtrekket mitt og ta ned den kjøkkenvifta som er der - for jeg bør nok ha en vinsj til å løfte tung våt malt ut av mesken før kokinga. Jeg har tjukke men pinglete armer.
Det funker helt fint å spa ut malt fra malt kurven. Anbefaler ingen å løfte 40 kilo av en bryggemaskin som står en halvmeter foran deg. Oppskrift på ryggproblemer... Og mulig skoldingsfare.
 
Der er det uansett ikke plass til en Brewtools pga ventilene på sidene. Men hvis du funderer på en investering i bryggeriet på 30-35k så tenker jeg at kanskje en annen brukt kjøkkeninnredning også kan være aktuelt så man får noe som passer litt bedre.
 
Tilbake
Topp