Spørsmål om enkel måte for å få Co2 i ølet!

Hei!
Jeg er ganske ny innenfor ølbrygging! Jeg har laget et par brygg før uten videre hell med mengde Co2 i flaskene. Jeg har hatt i ca en hall ts med sukker i 0,33l flasker før korking, men det tror jeg er litt mye. For hver gang jeg skal åpne en hjemmebrygga øl så skummer det over. Dessuten ble det er ganske tykt lag med bunnslam som ikke smakte noe godt.  :saadoevt:

Min egne rare erfaring som jeg anbefaler å ikke prøve er å ha i små mengder honning istedet for sukker  :neinei:
Det er ikke det at det ikke blir futt i ølet. Det blir for mye. Jeg er glad jeg åpnet min første honningkullsyrerte øl ute. :skitbra:

Jeg har ikke noen kullsyre maskin, Derfor trenger jeg noen enkle råd og tips om hvordan jeg burde gjøre det med mitt flaskeklare julebrygg.
Går det eventuelt an å ha i litt vørter i stedet for sukker? Håper noen kan hjelpe meg med noen enkle metoder som sikrer ølet fra mine usikker metoder.  ;D

på forhånd takk
 
En fin tommelfingerregel er å tilsette omtrent 6gr sukker pr l øl. Gjerne i form av sukkerlake som tilsettes før flasking. Har du fått godt nivå av kullsyre, eller bare bruser det over?
 
Det bruser over i starten, men når den har roet seg så er det bra kullsyre i den. Men som regel blir bunnslammet med opp når det bruser, og det er ikke fint :(
 
Okei. Det høres litt pussig ut. Hvor lenge er det siden du har flasket ølet? etter min erfaring setter bunnfallet seg godt etter 1-2 uker. Ellers kan du prøve å kjøle ned ølen, så vil bunfallet legge seg fint. Til neste gang kan du godt lake sukkerlake med 6gr pr liter øl. Sukkerbiter veier ca 2 gr ;). Du kan koke dette opp med bittelitt vann og kjøle det ned før du blander med ølen i gjæringskaret og tapper. Jeg har god erfaring med denne fremgangsmåten.
 
Det er lenge siden ølet ble flasket, det virker som om boblene kommer mest ifra slummet, det er derfor det blander seg tror jeg.
Så hvis du har 20 liter øl så koker du opp 120 gram sukker med litt vann, og blander i ølet forsiktig før du flasker det. Det skal jeg prøve :)
takk
 
Prøv neste gang, så håper jeg det går bra  :skitbra: . Ellers kan du se hva skikkelig nedkjøling gjør. Hvor mye bunnfall er det snakk om? Jeg har som regel noen få millimeter helt i bunnen. Når jeg får kjølt ned ølen så sitter det som regel som "støpt".
 
Bør aller helst koke opp sukkerlake som påpekt, dette gjør at sukkeret brytes opp og mikser seg bedre i ølet. Et annet alternativ som fungerer bra er Coopers carbonating drops.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp