sprekte pakninger på ølkorker

TTL

På en batch med treigingøl (bock med bjørkesirup som ble kokt i fjor våres) har jeg sett at manke av pakningene i ølkorkene har sprekt. De fleste flaskene jeg har smakt har hatt en del kullsyre, men ikke så mye. Åpnet en i kveld som var ganske død. Korkeren er en sånn med to håndtak. På bjørnunger har den tydelig klemt på korkene hardere enn på halvlitersflaskene ala nøgne ø, men den forrige porteren vår på bjørnunger ble overkarbonert, så der tror jeg det ikke var noe problem med korkene der. Noen med samme erfaring? De dårlige jeghar nå er guldfarget og kom i umerket pose. På porteren var det fargede korker.

Truls

Håndkorker og bjørnunger er vel dårlig match? Mener det skal være for liten hals til at håndkorkeren får godt (nok) feste.

fmandal skrev:
Håndkorker og bjørnunger er vel dårlig match? Mener det skal være for liten hals til at håndkorkeren får godt (nok) feste.

De nye bjørnungene fra Ringes er skikkelig dårlige, de passer ikke med håndkorkeren. Men har en del bjørnunger som vi tappet på i går, da fra flasker som Seidel, Munkholm og Aass. De satt ganske godt, men det gjenstår å se om noen har spretti iløpet av uka. Jeg gir en tilbakemelding.

Har ikke Ringnes samme bjørnunger som de andre bryggeriene?
Jeg har ingen problem med bjørnunger og håndkorker fra Europris.
Men den er noen år gammel, vet ikke om det er noen endring der.
Ser lik ut som dem de har nå.

Med europris-håndkorkeren (rød) hadde vi problemer med å få korken ordentlig på bjørnungene, men jeg fant frem en svart sak jeg køpte for mange år siden når jeg gjore de aller første brygga min. Med den er problemet at korkene blir vel hardt satt på. Men etter å ha fundert litt lurer jeg på om jeg gjore feilen når jeg korket. Noen av korkene ble litt skjevt satt på, men jeg klarte å overtale de til å rette seg med håndkorkeren. Jeg skal ikke gjøre det igjen. Så får tiden vise om dette var problemet.

Tim skrev:
Har ikke Ringnes samme bjørnunger som de andre bryggeriene?
Jeg har ingen problem med bjørnunger og håndkorker fra Europris.
Men den er noen år gammel, vet ikke om det er noen endring der.
Ser lik ut som dem de har nå.

Med litt øvelse/nøyaktighet funker Europris sin helt greit, også på bjørnunger.

Tilbake
Topp