Springvann

Hei alle sammen. Jeg er ganske fersk i gamet og har derfor mange (sikkert idiotiske) spørsmål.

En ting jeg lurer på er nødvendigheten av å koke det vannet fra springen. Er det nok bakterier og mikroorgansimer i springvannet til at det rettferdiggjør å koke det først? Jeg vil bli stødig på ekstraktbrygging før jeg prøver meg på mesking. Når jeg ikke har en stor nok kjele for hele vørteren har jeg kokt halvparten av vannet først, og deretter resten sammen med maltekstrakt og humle. Det tok svært lang tid å kjøle ned det kokte vannet før jeg tilsatte vørteren. Kunne jeg tappet kaldt vann direkte fra springen og spart mye tid og arbeid?

Beklager bryderiet
Mvh

Rett svar er «det kommer an på». Selv brukte jeg alltid kaldt vann fra springen da jeg brygget med ekstrakt, og la ikke merke til infeksjoner på mer enn et par flasker totalt.

Hei!

Jeg har prøvd begge deler, men gadd bare å koke en gang ;) Det går endel raskere med en kjøler, som du uansett bør skaffe deg (veldig god innvestering for noen hundrelapper på biltema ;) )

En ting du bør gjøre (som jeg fant ut av etter at jeg skaffet meskekar og derfor ikke har prøvd) er å koke vørteren med "normal" styrke - altså den du vil ha i dunken din. De siste minuttene tilsetter du resten av maltekstrakten og passer på at den koker i et minutt eller to. Dette er en god ide siden å ha en SG på omtrent 1100 gjør at fargen og humlen blir litt mystisk.

Eller lykke til med bryggingen! :)

Jeg regner bestandig springvann som rent. Hittil har jeg ikke hatt infeksjoner som jeg mistenker kommer fra vannet (dårlig rengjort platekjøler derimot...).

Tilbake
Topp