Stc 1000 - noen som bruker denne med 10A?

Hei.

Er det noen der ute osm bruker denne med skikkelig belastning?

Noen med erfaring?

Om jeg skal bruke disse til varme elementer etc med stor last,,vil jeg nok bruke relee,,men er nyskjerrig paa om noen har erfaring med aa bruke disse direkte.?

Brukt denne i en måned med en 1200W (ca. 5,5 A) vifteovn. Kontaktene er skal tåle en nominell strøm på 10 A, men er usikker på om den vil tåle startstrømmen fra en motor i vifteove samtidig. Den fungerer helt fint nå, men med tiden så er jeg helt sikker på at kontaktene brenner seg fast med høy last.
Jeg skal finne meg en annen løsning ganske snart.

En vifteovnsmotor er nå ingenting mot en kjølekompressor hvor disse er mest brukt, og en kontaktor kan fort bli verre enn en viftemotor.
Tror vi generelt ikke kommer borti så store induktive laster at dette blir et problem.

Saa en ren ohmsk last som en frostvakt paa 2-400 watt er helt unodvendig aa dra innom rele?

Oddvar Demmo skrev:
En vifteovnsmotor er nå ingenting mot en kjølekompressor hvor disse er mest brukt, og en kontaktor kan fort bli verre enn en viftemotor.
Tror vi generelt ikke kommer borti så store induktive laster at dette blir et problem.

Jeg bruker en på en enkel kokeplate på 2000W til å varme og styre temp på skyllevannet. Har ikke hatt problemer med dette til nå.

Sabeltann

Jeg koblet midlertidig opp en STC-1000 på HLT'en med 3000W varmeelement, og slik har det stått siden (et og et halvt år).
... men jeg har planer om å koble inn en SSR før relékontaktene ryker :)

Erlend H

Nei, det går helt bra :)

En vifteovn er jo ikke rare induktive lasten da. Her er jo hovedtyngden varmeelementene (ohmsk), tipper de trekker 1150W, mens motoren (induktiv) trekker 50W.
Jeg kommer uansett å bruke noe annet enn en vifteovn. Man har ikke behov for så høy effekt i et lite øleskap, en frostvakt eller kanskje til og med en 60W lyspære vil være nok.

Buster skrev:
Saa en ren ohmsk last som en frostvakt paa 2-400 watt er helt unodvendig aa dra innom rele?

Oddvar Demmo skrev:

Ja, og når du sier rele så blir det rele etter releet :) men du tenker nok kontaktor, uansett trenger du ikke noe i tillegg til STC-1000

Riktig :)

Oddvar Demmo skrev:
Buster skrev:

Oddvar Demmo skrev:

Ja, og når du sier rele så blir det rele etter releet :) men du tenker nok kontaktor, uansett trenger du ikke noe i tillegg til STC-1000

Et par liknende spørsmål - har bestilt en STC1000 for å bruke den til å holde passe temperatur på litt juleøl i en isoporkasse, men har ikke fått den enda, så får ikke testa selv

1: siden termostaten på kjela i startsettet fra bryggeland ikke akkurat er overdrevent nøyaktig - går det å bruke denne dipedutten til å skru varmeelementet der også av og på? Det er vel på ca 2000W hvis jeg ikke husker helt feil, så det blir jo et stykke under 10A

2: tenkte å lage en enkel liten sak med en 60W lyspære (dekket med alufolie) i isoporboksen, så en sokkel og en lyspære er jo ganske selvsagt, men hva slags kontakter er det egentlig på stc1000'en? med andre ord - hva annet trenger jeg for å få brukt den til styringa?

3: har forstått at ekstra sensorer er kjekt å ha, hvor får jeg egentlig tak i sånne? prøvde litt kjapp googling, men no joy?

1. Lenger opp i tråden er det en som bruker stc-1000 direkte på 3000w, så det skulle gå greit.
2. Du behøver ikke mer enn en sokkel og en lyspære. Den ene lederen til sokkelen føres via 'heating'-kontaktene på din stc-1000.
3. Hva skal du med ekstra sensor? Har søkt på ebay, men finner ikke noe der.

Vedlegg

• STC1000_L.jpg
    STC1000_L.jpg
    35 KB · Sett: 248
www.auberins.com har og mye snacks,,til en annen kvalitet enn ebay komponentene. Koster litt mere,,samt drar paa seg frakt i tillegg.

Der faar man sensorer i metall og med gjengeparti for innfesting i kjele eller ror.

TorsteinO skrev:
Et par liknende spørsmål - har bestilt en STC1000 for å bruke den til å holde passe temperatur på litt juleøl i en isoporkasse, men har ikke fått den enda, så får ikke testa selv

1: siden termostaten på kjela i startsettet fra bryggeland ikke akkurat er overdrevent nøyaktig - går det å bruke denne dipedutten til å skru varmeelementet der også av og på? Det er vel på ca 2000W hvis jeg ikke husker helt feil, så det blir jo et stykke under 10A

2: tenkte å lage en enkel liten sak med en 60W lyspære (dekket med alufolie) i isoporboksen, så en sokkel og en lyspære er jo ganske selvsagt, men hva slags kontakter er det egentlig på stc1000'en? med andre ord - hva annet trenger jeg for å få brukt den til styringa?

3: har forstått at ekstra sensorer er kjekt å ha, hvor får jeg egentlig tak i sånne? prøvde litt kjapp googling, men no joy?

Tilbake
Topp