STC-1000-pluss med 2 temp.sensorer

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Jeg har lenge tenkt at jeg måtte finne ut av hvordan STC'en fungerte med to sensorer. Dette har ytterligere blitt aktualisert ved introduksjon av nye enheter (ITC 310T) som nå i prinsippet er en STC - plug-and-play.
Vel.... Det var ikke så vanskelig som jeg trodde.
Original bruksanvisning finnes hos Mats...
... og man trenger veldig lite ekstra utstyr.
  1. loddebolt ++
  2. Strait pin pcb screw med tre kontakter
  3. 10K ohm resistor
Siden du nå går fra en til to tempmålere... trenger du naturligvis også en ekstra måler. Du finner mye dersom du søker etter 'NTC 25℃=10K B=3435' http://goo.gl/JHTDjI
0f42ed126378c6376ebff691f9361a3a.jpg

Dersom noen ønsker jobben utført, er det bare å ta kontakt.. :)
På mine legger jeg alltid inn eksterne kabler for software oppgradering ...
f279ace003fe0c5cdcc748c89585cc75.jpg
 
Sist redigert:
Jeg kjører STC-1000+ med to prober. Se: http://elvebryggeriet.templogg.no/
Profil med temp 19grader i denne perioden.
4-5/4 glemt å koble inn kjøl..
5-6/4 koblet inn kjøl, hy2 = 2grader.
Kjøling slutter når lufttemperatur er 2 grader kaldere enn setpoint (her: luft ikke kaldere enn 17C, temp stabil, men veldig sakte endringer. Egner seg ikke om man planlegger CC eller andre "raske" temperatur endringer.
6/4 kl22 ville endre temp raskere så satte hy2 til 5grader. Ga mye raskere temp endringer, men større svinginger
10/4 kl22 endret heating delay fra 2-5 min for at varme element skal jobbe mindre.

Har nå svinginger på 0,3C på sensor tapet på siden av bøtta, og liggeunderlag tapet godt fast for å isolere.

Bruker et 50W varmeelement med en 120mm vifte (vifte er konstant på)
84b6935504b7af8fd3ed4bd624c3b006.jpg

Varmeelement:
https://www.ebay.com/ulk/itm/331640178193
 
Sist redigert:
Instillingene jeg bruker:
SP: 4 [°C]
hy: 0,1 [°C]
hy2: 5 [°C]
tc: Juster +- med sensor i glass vann til STC viser samme temp som termometer du stoler på.
tc2: Gjør det samme for sensor 1
cd: 5 [min]
hd: 5 [min]
rP: 1 1 ramping på, 0 ramping av
Pb2: 1 (1 temp2 aktiv, 0 temp2 inaktiv)
 
Ser at du har montert varmeelement og vifte øverst på veggen i skapet.
Prøvde du forskjellige plasseringer før du festet den der, eller er det tilfeldig?

Sliter med stor forskjell på temperatur øverst og nederst i gjæringsskapet mitt, spesielt på vinteren...
 
Har du målt forskjell med og uten vifte i drift, hvor mye dette betyr for jevn temperatur?
Har ikke testa å kjøre varmeelementet uten vifte, siden det er fra Kina stoler jeg ikke alt for mye på det ;)
Når vifta og elementet står på over tid, blir ikke elementet ubehagelig varmt å ta på. Så varmeoverføringen fra element til luft er veldig bra.
Er derfor jeg har festet en senor på baksiden (svart graf på templogg) så jeg får push varsel på tlf om elementet blir veldig varmt.

Jeg har planer om å plassere en vifte som blåser fra taket og nedover for å utgjevne temp opp/ned i skapet.
Her er loggen fra forrige batch (en bøtte):
http://cloud.highcharts.com/show/ywowyq/3
Air temp top: Er tapet i taket på skapet så sensor henger ca 2cm fra taket.
Batch air temp: Henger i lufta ved siden av bøtta

Før denne kjørte vi en større batch og fikk plass til 2 bøtter, derfor jeg vil ha jevnere temp i top/ bunn. Se bilde
 

Vedlegg

  • Photo 06.03.2016, 22.24.58.jpg
    Photo 06.03.2016, 22.24.58.jpg
    92,8 KB · Sett: 91
Man skulle tro at temperaturen blir høyest øverst i skapet, selv med varmekilden plassert nederst i skapet skulle man tro at varmen stiger fort til toppen. Men min erfaring er at det nederste gjæringskaret holder høyest temperatur.

Denne effekten er størst på vinteren, noe som ikke er uventet da varmekilden går mer på vinteren, skapet står i utetemperatur. Men selv på sommeren er det nederste karet varmest. Så jeg har tenkt å sette inn en vifte som går hele tiden, men vet ikke helt hvor beste plassering er, hvis jeg blåser den varme luften opp er jeg redd det blir for varmt øverst igjen... Jeg får prøve meg fram.
 
Har ikke testa å kjøre varmeelementet uten vifte, siden det er fra Kina stoler jeg ikke alt for mye på det ;)
Når vifta og elementet står på over tid, blir ikke elementet ubehagelig varmt å ta på. Så varmeoverføringen fra element til luft er veldig bra.
Er derfor jeg har festet en senor på baksiden (svart graf på templogg) så jeg får push varsel på tlf om elementet blir veldig varmt.

Jeg har planer om å plassere en vifte som blåser fra taket og nedover for å utgjevne temp opp/ned i skapet.
Her er loggen fra forrige batch (en bøtte):
http://cloud.highcharts.com/show/ywowyq/3
Air temp top: Er tapet i taket på skapet så sensor henger ca 2cm fra taket.
Batch air temp: Henger i lufta ved siden av bøtta

Før denne kjørte vi en større batch og fikk plass til 2 bøtter, derfor jeg vil ha jevnere temp i top/ bunn. Se bilde


Hvordan har du fått logget dette fra STC-1000+?
 
Med to sensorer på STC-1000+ kan du overvåke to kar, eller ett kar + ambient (temp i kjøleskap). Dette gir bedre kontroll.
STC + Templogger gir styring + logging / kontinuerlig overvåking via mobil eller PC :)
 
Med to sensorer på STC-1000+ kan du overvåke to kar, eller ett kar + ambient (temp i kjøleskap). Dette gir bedre kontroll.
STC + Templogger gir styring + logging / kontinuerlig overvåking via mobil eller PC :)

Ikke for å kverulere, men på hvilken måte gir dette bedre kontroll? Altså den ene kan man styre etter, den andre sier bare noe om forholdene utenfor, eller i kar to, man får uansett ikke styrt etter dette?
Men ser poenget ditt altså, ved å se temp i kar to også, så kan man sette en middelverdi som gir beste kompromiss mellom de to.

Da tenker jeg at din løsning egentlig er et bedre alernativ. Da ser man jo tempen der man vil - og det enkelt.

Selger du fortsatt slike? Lurer litt på å skaffe meg en slik løsning selv. Driver og setter opp en Brewpi, men ser det kan være litt frem i tid :)

Send meg gjerne en PM med pris
 
STC styrer etter begge sensorene. Ved uenighet om temp, overstyrer sensor #1.
Jeg har solgt unna de jeg hadde laget, men ser at jeg trenger flere selv. Blir ny produksjon. Kan sikkert selge en til nå. Pris finner du nederst på siden
http://templogg.no
 
Du kan sette hy (slingringsmonn) på sensor 1. Setter du denne til 1grad vil STC begynne å kjøle/varme hvis den går mer enn 1grad fra satt temp. (Jeg har denne montert på gjæringskar)

Med 2sensorer kan du sette hy2 (slingringsmonn for sensor nr 2).
Hvis denne er i lufta, kan den redusere for mye kjøling/varming.
Står hy2 til 3grader, vil kjøling stoppe om luft temp blir mer enn 3grader kaldere enn set temp.

Håper dette var mulig å skjønne
 
Ta
Du kan sette hy (slingringsmonn) på sensor 1. Setter du denne til 1grad vil STC begynne å kjøle/varme hvis den går mer enn 1grad fra satt temp. (Jeg har denne montert på gjæringskar)

Med 2sensorer kan du sette hy2 (slingringsmonn for sensor nr 2).
Hvis denne er i lufta, kan den redusere for mye kjøling/varming.
Står hy2 til 3grader, vil kjøling stoppe om luft temp blir mer enn 3grader kaldere enn set temp.

Håper dette var mulig å skjønne


Takker, skjønte hva du skrev her, hadde ikke fått med meg at man kunne bruke begge til å styre tempen. Bruker du fortsatt de innstillingene du har ovenfor?
Jeg bruker to fryseskap til gjæring (begge styres av STC 1000+ enheter) - de er godt issolert, så de holder tempen utrolig jevnt.

Hvor monterer dere motstanden, kom ikke helt klart frem på bildet ovenfor.
 
Med 1 sensor blir det riktig

Når kan du evt levere noe slikt? Drøyer litt med alle delene jeg trenger til BrewPi prosjektet... så det er mulig jeg kunne tenkt med noe slik frem til jeg får alt, og får satt det opp.
Skal lage multi kontroller, altså en Brewpi skal styre flere skap. Her også kan man dytte på flere sensorer har jeg lest - dog er jeg usikker på om de kan styre etter mer enn en - slik STC da tydeligvis kan :)
 
Tilbake
Topp