STC-1000

Jani

Norbrygg-medlem
Hei

jeg har akkurat koblet opp en STC-1000 på kjøleskapet mitt og fikk testet den litt. stillte den inn på 16 grader og satt grenseverdiene til 0.4.

som varmekilde brukte jeg et slikt 5 m varmebelte fra ebay som jeg har sett en del andre her på forumet bruke. jeg hev det bare i bunn av kjøleskapet da jeg gjorde testen min.

siden kjøleskapet i utgangspunktet var kaldere enn 16 grader slo varmebeltet seg på. da 16 grader var nådd skrudde den seg av, men tempen i skapet fortsatte da å stige, da den var nådd 16.4 skrudde kjøleren seg på. skapet nådde 16.5 før tempen begyndte å synke igjen. den kjølet til 16 grader var nådd igjen men fortsatte å synke til ca 15.5 slik fortsatte den å stige og synke mellom ca 15.5 - 16.5.

er dette normalt at den varierer så pass mye? hvodan stiller dere inn deres deres grenseverdier? muligens det hadde blitt bedre dersom jeg hadde surret varmebeltet rundt en dunk med væske i og hatt sensoren på dunken?
 
Kanskje det var igjen restvarme i beltet. Uansett vil du se et mindre avvik når det er en masse (ølen) du skal holde ved lunk.
 
satser på det hjelper når jeg får dunken inni ja. høres 0.4 grader i grenseverdi greit ut? fant ut av det var 0.4 hver vei og ikke o.4 til sammen
 
Jeg har ingen varmekilde og terskelen satt til 0.5. Den holder seg ganske stabil, men svinger meget sakte mellom feks 17.5 og 18.5. Men, som Miguel sier, 25l vørter rekker nok ikke å reagere veldig mye på dette avviket. Og med øl i skapet (mitt er typen benk-høyde) svinger det veeeeldig sakte.

Jeg er ingen ekspert, men dersom romtemperaturen din er høyere enn temperaturen du prøver å holde så tror jeg et varmeelement potensielt gjør mer skade enn godt.
 
Har min på 0.3C med ti min delay. Sikkert en god forklaring som jeg ikke har fått med meg, men hvorfor ha større avvik enn det minste man kan få?
 
hmm. muligens du har rett i det. skal teste ut uten varmelement også og se hva som skjer
 
Har min på 0.3C med ti min delay. Sikkert en god forklaring som jeg ikke har fått med meg, men hvorfor ha større avvik enn det minste man kan få?

Tja, latskap? Skal skru den ned jeg :) men tviler ærlig talt på at det kommer til å bety noe som helst fra eller til.
 
Blir det ikke tilsammen 0.4 grader mindre avvik da? 0.2 mindre på pluss-siden og like mye på minus-siden. Fra en grad svingning til 0.6. Gjær har ikke så tykk hud :)
 
Det kommer vel an på omgivelsene. Mitt gjæringskjøleskap står inne, og weissen som står til gjæring nå har derfor gått mellom 18 og 18,3, den vil "aldri" gå ned til 17,7.. Hvis tempen i rommet fluktuerer begge veier kan det selvfølgelig skje dog.
 
lurer også litt hvordan jeg bør stille inn temperaturen på denne her.

før jeg fikk gjæringsskap har gjæringen foregått med å bare ha temperaturen i rommet noen grader kaldere enn temperaturen det skal gjære på under stormgjæringen.

planen var å teipe temperatur sensoren til STC-1000 fast på gjæringskaret og isolere over denne med en bit fra et ullteppe eller noe lignenede. vil tro at sensoren da måler ganske nøyaktig tempen inne i karet, men at det sikkert vil være litt varmetap fra innsiden av karet og til sensoren på utsiden.

dette ølet skal gjæres på 19 grader. burde jeg da stille STCen på 19 grader eller redusere til feks 18/18.5 under stormgjæring?
 
Jeg teiper sensoren til STC-1000 på utsiden av karet med en bit av liggeunderlag for isolasjon, og nå sist målte jeg også oppi karet, STC'en lå da 0.5 grader over tempen i karet. Hvordan du velger å løse det er jo opp til deg (forutsatt at du også har en liten diff): enten så kan du bruke tempkorrektur-innstillingen på STC til å kompensere (den er vel F4 tror jeg), eller du kan bare stille inn STC'en litt lavere. Jeg satte F4 til -0.5. Men om det er stormgjæring eller ikke er irrelevant: tempen blir holdt uansett, så om gjæren er midt i stormen og forsøker å heve tempen vil allikevel STC kompensere med mer kjøling.
 
Tilbake
Topp