Stegmesking med vannkoker

Hei!

Jeg har et 50-liters meskekar av type Coleman kjøleboks med overrislingsmanifold for skyllevann i toppen og manifold i bunn for å ta ut vørteren. Jeg har brygget endel "single step" allgrain brygg uten videre problemer, og kunne nå tenke meg å prøve stegmesking. Og da har jeg kommet fram til en "leilighetskompatibel" løsning for å varme opp vørteren. Jeg knøvla sammen en gammel kobberspiral nok til at jeg fikk stappa den opp i vannkokeren min. Så da er tanken å ta vørteren ut i bunn av meskekaret, bruke en liten pumpe som pumper vørteren via kobberspiralen i vannkokeren (som fortrinnsvis er full av vann og står på), og opp og inn i meskekaret igjen via overrislingsmanifolden.

Prototypen på "heat exchangeren" er laget og testet, og virker temmelig effektiv mtp å varme opp et lite volum vann. Så skal prøve den på et større volum i meskekaret i morra. Men jeg har noen spørsmål av mer kjemisk art:

1. Pumpa jeg har er en liten greie fra ebay som jeg ikke vet annet om enn at den ikke kneler selv om jeg kjører 78 grader varmt vann gjennom den. Hvor viktig er det å ha en pumpe som er "godkjent for næringsmidler" for å pumpe vørter? Er det fare for ftalater og parabener og fanden og hans oldemor ved å bruke denne pumpa?
2. Noen som har en pumpe å anbefale?
3. Noen som ser andre ting som er teit med opplegget over?

Mvh OM

Som du kansje veit er vi fleire som gjer det slik.

Avhengig av motstanden i varmevekslaren må du ha ei pumpe som kan presse ein fornuftig mengde vørter gjennom. Husk at heilt veskevolumet i mesken må gjennom iallefall ein gang pr. temperatursteg.
Pumpa mi leverar 20-30l/min på fritt avgitt, og det er ikkje mange literane som er igjen etter at den har passert gjennom 4,5m 8mm koparrøyr.
Ville minimum ha brukt ei pumpe der eg viste at alle delane i pumpehuser var laga av næringsmiddelgodkjendte materealar. Om ikkje pumpa i seg sjølv er det kan den vere laga av feks. PP eller PE plast og det er jo det vi brukar til gjæringskar o.l.

Avhengig av bryggstørrelse og slikt så er vel March-pumpene kansje sikraste kortet. Dei er laga for føremålet. Ellers Iwaki i forskjellige størrelsar også gode pumper, men ikke næringsmiddelgodkjendte.

Får du det til er du berre eit lite steg unna temperaturstyring med PID.

Takk for svar!

Var ikke klar over at vannkoker-varmeutveksler var en vanlig ingrediens i folks bryggeoppsett, nei (Note to self: dropp patentsøknaden) :)

Jeg fikk testa det i går og jeg vil si test pass mtp oppvarmingseffektiviteten, men tror jeg med god samvittighet skal forkaste den ebaypumpa. Den var for fislete, og hang seg opp ved det minste lille tegn til luft i slangen eller rusk, så tror jeg ikke jeg gidder å prøve å kjøre vørter gjennom der. Så da må det vel kjøpes inn noe. Ser at vin og bar har en variant som ikke blakker en stakkar fullstendig: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1962. Noen som har noe erfaring med den?

PID-regulering ligger i planverket ja. Ifbm det mistenker jeg at det er lurt å også regulere vannkoker-temperaturen. For om jeg har forstått min bryggekjemi riktig så vil enzymene bli denaturerte om de blir for varme på sin vei gjennom varmeutveksleren. Finnes det noen tommelfingerregler for hvor mye over target-temperaturen i meskekaret man max kan ligge i varmeutveksleren? Eller ligger man på target-temp i varmeutveksleren også, og tar tiden til hjelp? 

Odd Martin skrev:
Takk for svar!

Var ikke klar over at vannkoker-varmeutveksler var en vanlig ingrediens i folks bryggeoppsett, nei (Note to self: dropp patentsøknaden) :)

Jeg fikk testa det i går og jeg vil si test pass mtp oppvarmingseffektiviteten, men tror jeg med god samvittighet skal forkaste den ebaypumpa. Den var for fislete, og hang seg opp ved det minste lille tegn til luft i slangen eller rusk, så tror jeg ikke jeg gidder å prøve å kjøre vørter gjennom der. Så da må det vel kjøpes inn noe. Ser at Vin og Bar har en variant som ikke blakker en stakkar fullstendig: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1962. Noen som har noe erfaring med den?

Om du ikkje har sett det: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg78815.html#msg78815 Det er min variant. Ståltermos med vannkokarelement i botnen og 4,5m 8mm koparrøyr kveila inni.

V&B pumpa er ei veldig bra pumpe, og er prisgunstig. Eg har ei slik pumpe og hadde tenkt å bruke den til samme føremål som du. Men, etter å ha testa den litt har eg slått det frå meg:

-Forskjellige kilder viser forskjellige max-temperaturar, til tross for viton-pakkboks. Dette har fått meg ti å lure på om den faktisk er berekna for varm vørter.
-Den bråkar noko sinsjukt, spesielt ved høg temperatur.
-Første gangen eg prøvde den kilte impelleren seg. Den må innkøyrast pga tette pasningar mellom impeller og pumpehus.
-Eg er usikker på om impelleren faktisk er rustfri, då slitasjen avdekkar ein gulaktig farge som minner om messing.
-Usikker på korleis den taklar maltkorn og humlegrums pga den tette pasningen i pumpehuset.
-Den vil vere overkill så det held til eit 20-liters bryggeri. Eg har lånt den ut til folk som bryggar 3-400l så dei skal sleppe å ause vørteren for hånd frå kjele til gjæringstank.

Eg brukar den no som pumpe i fatvaskemaskina mi, og det funkar heilt kanon bortsett frå lyden den lagar.

Billige pumper har gjerne børstemotorar og er kansje ikkje berekna for verken varme eller kontinuerleg drift. Har du eit bryggeri i 40-50l størrelse vil eg absolutt anbefale ei skikkeleg impellerpumpe som er magnetkobla, march 809 eller iwaki MD-20 eller større. (Iwaki er ikkje næringsmiddelgodkjent men laga av matrealar som er ellers brukt i naringsmiddelmaskiner).

Odd Martin skrev:
PID-regulering ligger i planverket ja. Ifbm det mistenker jeg at det er lurt å også regulere vannkoker-temperaturen. For om jeg har forstått min bryggekjemi riktig så vil enzymene bli denaturerte om de blir for varme på sin vei gjennom varmeutveksleren. Finnes det noen tommelfingerregler for hvor mye over target-temperaturen i meskekaret man max kan ligge i varmeutveksleren? Eller ligger man på target-temp i varmeutveksleren også, og tar tiden til hjelp? 

Om du plasserar sensoren ved utløpet på varmevekslaren vil aldri vørteren få høgare temperatur enn innstilt på PID'en. Dette er etter mi meining den beste plasseringen av sensoren i eit slikt system.

Når eg meskar og PID'en berre finjusterar tempen for å kompansere for varmetapet er temperaturen omtrent akkurat lik i vatnet rundt spiralen som i vørteren. Når eg steppar opp til utmesk gir varmeelementet på for full effekt, og då kan tempen i vatnet kome opp i 90 °C og vørtertemperaturen stig sakte opp mot utmesk. Resirkulerar sjølvsagt kontinuerleg.

Protto: på den kobberkveilen din hvilken gjennomstrømming får du med md20 pumpa?
Jeg har md15 og 4,5 meter kobberkveil, og vil ikke ha mer enn 4 liter i minuttet slik ca.
Håper på å slippe kuleventil for å strupe den ned, da designet snart er klart.

Jeg håper å slippe det fordi resirkuleringen skal inn gjennom lokket på kjøleboksen, og skal være lettest mulig å koble fra ved fylling/røring... (partiskylling)

magne1972 skrev:
Protto: på den kobberkveilen din hvilken gjennomstrømming får du med md20 pumpa?
Jeg har md15 og 4,5 meter kobberkveil, og vil ikke ha mer enn 4 liter i minuttet slik ca.
Håper på å slippe kuleventil for å strupe den ned, da designet snart er klart.

Jeg håper å slippe det fordi resirkuleringen skal inn gjennom lokket på kjøleboksen, og skal være lettest mulig å koble fra ved fylling/røring... (partiskylling)

Eg har aldri målt det men eg har ingen anna struping. Det går eigentleg akkurat passe for mitt system, tippar eit par-tre liter i minuttet. Er ikkje sikkert MD-20 leverar så mykje meir enn MD-15 då trykket pumpa klarer er nesten likt ved så liten flow.

Tilbake
Topp