Sterilisering av tappekran på betterbottle, ved SG avlesing

heisann
Jeg har kjøpt meg en betterbottle med tappekran og nå står et brygg og surrer på den.
Mitt spørsmål er;
Hvordan bør jeg sterilisere tappekranen for SG avlesing? før og etter. Noen tips?

Lurer også på om det er nødvendig med egen sekundærgjæringstank ved bruk av dry hoping? Eller kan jeg bare putte humlen oppi primærtanken og heller la ølet stå litt lengere på denne?
Grunnet paranoid frykt for infeksjon er jeg egentlig imot overføring mellom gjæringstanker.

Hilsen
Daniel
 
Hei,

jeg steriliserer krana kun før vørteren helles i. Altså ingen sterilisering ved testing av ølet under gjæringsprosessen. Så langt har jeg hatt tre brygg på BetterBottle (hvorav ett står til karbonering) og ikke merket infeksjon på noen av disse.

Det er ikke nødvendig med egen gjæringstank for å tørrhumle. Det eneste aberet med å tørrhumle i BetterBottle er at det kan være litt krunglete å få humlen ned tuten, og da tenker jeg primært på blomst.
 
Da prøver jeg uten å sterilisering. Jeg har hatt 3 brygg med infeksjon i det siste. Dette er grunnet til at jeg kjøpte ny gjæringsdunk (BB) og frykten for bakterier har tatt litt av.
Tusen takk for svar
 
jeg bruker sprøyteflaske med starsan eller lignende til å skylle ut krana etter å ha tatt prøve til SG måling.
og samme før jeg eventuell la vørten renne ut i flaske-bøtta gjennom tappekranen.
 
også, når du steriliserer gjæringsdunken med tappekran, er det lurt å vaske tappekranen skikkelig etter siste bruk, og sterilisere den ordentlig også.
med en god mengde starsan opp i dunken, ikke bare la noe av det renne gjennom tappekranen, men også prøv å løsne krana littigrann sånnt at starsan renner gjennom hullet i gjæringsdunken.

3 infesjoner i det siste høres mye ut og det må vel finnes noen grunn et elller annet sted i steriliserings-prosessen din.
(unnskyld for skrivefeil på norsk...)
 
Bryggene med infeksjon var satt på gjæringsdunk fra Europris. Det var ikke av verdens beste kvalitet og jeg fant også noen riper på innsiden av det. Antar at det lå noe villgjær som jeg ikke fikk drept i sprekkene. Derfor gikk jeg til innkjøp av BB. Dette er det første brygget på BB så hele dunken ble druknet i starsan, inkludert alle delene til kranen. Krysser fingrene for god øl om noen uker.

Hvordan skyller du kranen med starsan? Snur den opp ned, heller i litt starsan og lar det virke noen min.?
 
Husk at infeksjonsfaren er størst før gjæren setter igang. Tenker da spesielt på kjøling av vørter, samt transport av vørter fra kokekar til gjæringskar.
 
hmm. sier du det? Da må rutinene gjennomgås. Da er det vel noe som skjer under kjøling, for vørteren transporteres direkte til dunk via tappekran.

Takk for tipset
 
Hvis du har tappekran på kokekaret, så er det vel greit å tappe av litt igjennom krana når du har 20-30 minutter igjenn av kokingen, for så å helle tilbake (forutsatt at krana var noenlunde ren i første omgang da), kokende vørter vil vel desinfisere den greit..

Eller er jeg på bærtur? (jeg gjør slik på speidelen, og har gått fint på de de bryggene jeg har gjort sålangt, venter på resultat på brygg nr tre dog.. )
 
neslekkim skrev:
Hvis du har tappekran på kokekaret, så er det vel greit å tappe av litt igjennom krana når du har 20-30 minutter igjenn av kokingen, for så å helle tilbake (forutsatt at krana var noenlunde ren i første omgang da), kokende vørter vil vel desinfisere den greit..

Eller er jeg på bærtur? (jeg gjør slik på speidelen, og har gått fint på de de bryggene jeg har gjort sålangt, venter på resultat på brygg nr tre dog.. )

Jeg gjør detsamme, men bruker pumpa til å pumpe kokende vørter gjenomm slanger og platekjøler et par minutter.
 
Jeg gjør det selv. Så da er det nok kjølingenmin som har inført fremmedkulturer. Selvlaget vørterkjøler med kobberrør fra Clas Ohlson. Men jeg er neimen ikke sikker på hvor eller hva som kan bidra til infeksjon...
Får håpe og se om det går bedre med denne batchen
 
Daniel B skrev:
Jeg gjør det selv. Så da er det nok kjølingenmin som har inført fremmedkulturer. Selvlaget vørterkjøler med kobberrør fra Clas Ohlson. Men jeg er neimen ikke sikker på hvor eller hva som kan bidra til infeksjon...
Får håpe og se om det går bedre med denne batchen

Hvor lenge koker du kjøleren før du starter kjølinga da?
 
Tilbake
Topp