Sticke alt

uThaug

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte å sette denne om ikke så lenge, men lurte litt på ifht gjæringstemperaturen.

leser på amerikanske forum at de gjærer denne på 14-16 grader i 7 dager, før de stikker den om og lar den stå på 0-4 grader i ca 4-5 uker.. hva vil man anbefale?

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,5718.msg113605.html#msg11360

Peter A skrev:
Her står det optimalt gjæring mellom 18 og 20 grader. Men du kan sikkert tyne ned til 14 grader.
Anbefaler at den gjæres på samme temperatur i 2 uker (da den rydder opp etter seg siste uken).
http://www.whitelabs.com/yeast/wlp036-dusseldorf-alt-yeast

Når den er ferdig etter 2 uker så kan du cold crash den

Takk for tilbakemelding. Men ser av litteratur på denne type øl at den skal behandles som lagerøl etter den har hatt de første 7 dagene på høy temp... Lurer på hva folket som har laga slike her inne tidligere har gjæra slikt på

uThaug skrev:
Peter A skrev:
Her står det optimalt gjæring mellom 18 og 20 grader. Men du kan sikkert tyne ned til 14 grader.
Anbefaler at den gjæres på samme temperatur i 2 uker (da den rydder opp etter seg siste uken).
http://www.whitelabs.com/yeast/wlp036-dusseldorf-alt-yeast

Når den er ferdig etter 2 uker så kan du cold crash den

Takk for tilbakemelding. Men ser av litteratur på denne type øl at den skal behandles som lagerøl etter den har hatt de første 7 dagene på høy temp... Lurer på hva folket som har laga slike her inne tidligere har gjæra slikt på
Siden jeg ikke har prøvd dette selv så kan jeg egentlig ikke svare. Men enten så kan du velge en av delene, eller dele batchen i 2 deler og gjære på forskjellige måter.
Men hvis jeg hadde gjæret denne selv, så hadde jeg nok stolt på bryggerne her på norbrygg, og valgt 2 uker på ca 14-18 grader.

Jeg startet gjæringen på 14`c så holdt jeg den der til stormgjæringen var over.(ca 2-3 dager)
Da jeg lot den stige naturlig opp til 18`c og holdt den der til gjæringen var over.
Dette var metoden jeg fikk av Gahr som har laget oppskriften, og jeg hadde ikke nølt med å gjøre det på samme måte igjen i dag.
Ang omstikking etter 7 dager, så mener jeg det vil gi flere ulemper for ølet enn fordeler så jeg hadde ikke engang vurdert det.
Sørg heller for en bra gjæring. Bruk nok frisk gjær, riktig mengde o2 og ha god kontroll på tempen, så vil nok ølet bli bra.
Jeg kan forøvrig nevne at ølet var et hint fruktig når det var ungt, men at det ved noen måneder kaldlagring smakte meget bra.

Bernts skrev:
Jeg startet gjæringen på 14`c så holdt jeg den der til stormgjæringen var over.(ca 2-3 dager)
Da jeg lot den stige naturlig opp til 18`c og holdt den der til gjæringen var over.
Dette var metoden jeg fikk av Gahr som har laget oppskriften, og jeg hadde ikke nølt med å gjøre det på samme måte igjen i dag.
Ang omstikking etter 7 dager, så mener jeg det vil gi flere ulemper for ølet enn fordeler så jeg hadde ikke engang vurdert det.
Sørg heller for en bra gjæring. Bruk nok frisk gjær, riktig mengde O₂ og ha god kontroll på tempen, så vil nok ølet bli bra.
Jeg kan forøvrig nevne at ølet var et hint fruktig når det var ungt, men at det ved noen måneder kaldlagring smakte meget bra.

Da sier jeg takk for alle tilbakemeldingene og gjør som folket(Gahr) har fortalt, 2-3 dager på 14, resten på 18 :) så skal det nok bli godt øl av dette vil jeg tro...

nb, aldri smakt en altbier før, så dette blir en ny opplevelse... da settes starter til denne imorgen.

Bernts skrev:
Sørg heller for en bra gjæring. Bruk nok frisk gjær, riktig mengde O₂ og ha god kontroll på tempen, så vil nok ølet bli bra.

Denne skal settes på fredag, og jeg har satt starteren idag.. men ser jeg mangler litt nøkkelinfo mtp linkten jeg henta oppskriften fra (http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,5718.msg113605.html#msg11360)

• Mesketemperaturen på denne?
  • antall liter oppskriften baserer seg på - for å klare å regne IBU
  • Hvordan er forholdene mellom Noonan og Tinseth - for å treffe rett mtp IBU?

Tilbake
Topp