Stikke om fra flaske til Cornelius

Hei, lurer på om det er noen som har noen erfaring med å stikke om fra flasker til Cornelius fat? Har brygget et juleøl med 10,3% og tappet dette på eldre Grolch flasker med "vippekork". Det viser seg etter ca 2 mnd lagring at noen gummipakker nok skulle vært byttet ut da det er blitt temmelig flatt. Spørsmål er da som følger: Kan man tippe det over i Cornelius fat og tilsette CO2 og da få "fyrt" det litt opp eller vil det bare ødelegge ølet enda mer?

Jueøl skal jo drikkes i jula så det går vel fint, men lagring til neste jul går nok ikke. Blir nok noe oksygenkontakt men sikkert bedre enn på flaske med dårlige pakninger?
Husk å flushe godt med co2 i fatet først. Gjerne er par ganger under økten, og når du er ferdig så ventilerer du fatet for å bli kvitt eventuell luft.

Kort tid til jul så du vil kanske hurtigkarbonere slik at karboneringen tar noen få dager i stedet for 1 til 2 uker, med det er opp til deg. Rykter sier at hurtigkarbonering hemmer naturlig skum senere når du tapper, men så sterk øl skummer vel lite uansett?
Kjølig øl tar bedre opp co2.

Takk for kjapp respons. "Flushe godt med Co2" viser du da til hurtigkarboneringen, eller mener du at jeg bør kjøre godt inn med C02, tappe det ut så kjøre det opp igjen med C02 innen jeg prøver meg på hurtigkarboneringen? Er forholdsvis ny i gamet her så av og til må en ha det inn med teskje:)

Han mener nok at du skal fluche co2 i fatet før du heller oppi flaskene og en gang når du har fått oppi endel, på den måten kommer ølet minst mulig i kontakt med o2.
Når du har helt flaskene på fatet setter du på lukket trykksetter fatet og slipper ut vet å trekke i sikkerhetsventilen etpar ganger for å fordrive o2.

Alt styret er for å minimere kontakt mellom øl og oxygen. Et tomt fat er fullt av luft. Du skal helle øl oppi der fra flasker, og det vil plaske fælt nedi der. Med en slik plasking er det viktig at det foregår i mest mulig co2 gass i stedet for luft. Da får du mindre oxygenering (papp smak) i øllet.
Etter starsanskylling av fatet setter du på lokk, og kjører på trykk. Slipp ut trykket et par ganger med sikkerhetsventilen i fatet for å tynne ut luften i fatet. Så tar du av lokket og starter å tømme flasker. Etter en stund kan du sette lokket på igjen og gjenta co2 flushingen. Og deretter fortsette å tømme flasker oppi. Når du er helt ferdig og lokket er på vil det i tillegg til øl være en blanding av luft og co2 i fatet. tynn ut luften ved å dra et par ganger i sikkerhetsventilen. Best u can do :)

Rull fatet liggende 1 til 2 min med 3 til 4 bar. Helt til boblelyd blir metallisk i lydbildet, eller max 2 minutter. Deretter kvile på karboneringstrykket du ønsker, ofte rundt 1 bar for ale. Ferdig på et par dager. Øllet må være kaldt!

Tilbake
Topp