Stoppet gjæring?

Satte en batch mandag, IPA med OG 1.060. Hadde StarSun på gjærlåsen. Det begynte aldri å putre og byttet til vann onsdag. Da ble det action og ganske hissig putring. Dagen etter var det over og den sto still igjen. Testet gravity i går, fredag, som viste 1.020. Står på det samme i dag. Kan det være at den gjærer selv om det ikke putrer i låsen, eller er den ferdig allerede? Den samker godt og har en ABV på 5.2% men hadde håpet på FG nærmere 1.010. En annen ting jeg gjorde i trøtthetsrus var å hive i sukker sammen med gjær, det ble ganske sent. Kan det ha noe med gjæringsprosessen å gjøre? Og skal jeg fortsatt tilsette sukker før flasking, eller blir det for mye?

vegard

Ikke bry deg så mye om gjærlåsen. Det kan være utettheter hvor CO2 slipper ut. La ølet stå i to uker før du flasker. Du kan måle litt underveis for å se om den gjærer ut mer eller ikke. Sukkeret du hadde oppi er spist av gjæren, så hvis du vil ha kullsyre, må du tilsette mer sukker ved flasking.

Kanskje du kan si noe om oppskriften din? Ekstrakt eller korn? Hvilken gjær brukte du, og hvilken temperatur gjærer du på?

da lar jeg det stå tiden ut. redd jeg tok ut gjæren litt i seneste laget fra kjøleskapet også. men noe har den jo gjort, selv om jeg tror den har sluttet nå.
skal karbonere fra flaske på corneliusfat, akkurat vært å hentet tre stk. så det blir spennende.
lister oppskriften under:

BIAB
5,10 kg Pale Malt
0,25 kg Carared
0,25 kg Pale Crystal Malt
0,25 kg Wheat Malt, Ger
65 g Cascade
30 g Amarillo Gold
30 g Cascade
50 g Cascade
30 g Citra
WLP001 California Ale
30 g Cascade
20 g Amarillo Gold
+ noen rester cascade som har ligget litt

Gjærerer på temp. fra 19-21 grader.

Skulle ikke være noe problem å få denne under 1020. Feilkilder kan være for lite gjær, for lite oksygen i vørteren og høy mesketemperatur. Lagde du starter til gjæren, eller tilsatte du rett fra røret?

brukte to rør, uten starter. men tempen ble ganske høy en stund. burde bare skru av platen når jeg var på 67 og satt på lokk men skrudde bare ned tempen og da var den plutselig oppe i 70-71-72 grader. tok tid å få det ned igjen, burde kanskje tilsatt kaldt vann, men det klarte jeg ikke å komme på der og da. hvorfor lager man gjær starter egentlig, blir det mer effektivt? det virker litt kronglete og tidkrevende synes jeg.

Man lager startere for å sørge for å ha nok gjær med god helse. Dette er viktig for å få fullstendig utgjæring og unngå usmaker i ølet pga stresset gjær. Hvis du har et brygg på 20 liter med OG 1060, trenger du 220 mrd gjærceller, mens det i et rør fra White Labs inneholder ca 100 mrd i fersk tilstand. Innen du får den, har antageligvis dette sunket til ca 70-80 mrd eller mindre.

Det er i grunnen veldig enkelt å lage gjærstartere. Anbefaler deg å bli medlem i Norbrygg og få tilgang til artikkel om gjærstartere.

akkurat, da fikk det litt mer mening. så jeg burde egentlig ha brukt tre rør? hvordan regner du deg frem til hvor mye man trenger? det kan jeg kanskje finne her også, logget inn som medlem jeg.

vegardk skrev:
akkurat, da fikk det litt mer mening. så jeg burde egentlig ha brukt tre rør? hvordan regner du deg frem til hvor mye man trenger? det kan jeg kanskje finne her også, logget inn som medlem jeg.

Jamil Zainasheff har laget en finfin kalkulator for å beregne hvor mye gjær som trengs, og hvor stor starter du trenger. Den er fritt tilgjengelig her.

Edit: Slått på målstreken der altså.

supert, takk alle. skal lese meg opp på starter. men et par kjappe spørsmål først. må jeg ha magnet rører? og hvis jeg ryker på et spontant brygg og ikke har satt en starter, er det en annen måte å tilsette fersk gjær på enn å riste og kaste oppi som er bedre?

Nei, du må ikke ha magnetrører, men det reduserer størrelsen på starteren betraktelig. Søk på nettet, så finner du fremgangsmåte for å lage din egen med en PC-vifte og kraftige magneter.

OyvindEG skrev:
Nei, du må ikke ha magnetrører, men det reduserer størrelsen på starteren betraktelig. Søk på nettet, så finner du fremgangsmåte for å lage din egen med en PC-vifte og kraftige magneter.

kult, det skal jeg gjøre. liker disse reodor felgen prosjektene dette gir. leter etter et kjøleskap jeg skal bygge om til kegerator også. alle med mcgyver kløe i fingerene burde bare begynne å brygge øl :)

Tilbake
Topp