FrodeSy
Norbrygg-medlem
Har akkurat flaska min ekstrakt med spesialmalt Gonzo porter-klone med OG 1.080 og FG 1.024, 7,1 %. I OG er sukker fra sukkerlake med men ikke i FG, så dette vil endre seg noe. Var litt irritert pga lav utgjæring, men har foreløpig slått meg til ro med at det var pga mye spesialmalt (1,325 kg - 30 % av totalt mengde), litt for høy temperatur ved steeping (68 - 69 grader) og litt kort steepingtid (30 minutt).
La merke til at jeg ved uttømming hadde en stor gjærkake i bunnen av gjæringskaret - den lå som et par centimeters tjukt lag over heile bunnen og den var ganske fast: jeg måtte skylle med hett vatn fra krana og riste aktivt for å løyse den opp. Lurer da på om dette kan være en indikator på at gjæra var frisk og god / har hatt en god utvikling underveis? Til info så brukte jeg 2,5 dl slurry fra forrige batch (US stout OG 1.063).
La merke til at jeg ved uttømming hadde en stor gjærkake i bunnen av gjæringskaret - den lå som et par centimeters tjukt lag over heile bunnen og den var ganske fast: jeg måtte skylle med hett vatn fra krana og riste aktivt for å løyse den opp. Lurer da på om dette kan være en indikator på at gjæra var frisk og god / har hatt en god utvikling underveis? Til info så brukte jeg 2,5 dl slurry fra forrige batch (US stout OG 1.063).